Marketing automation, oversatt til norsk blir markedsførings-automatisering. Og det ligger litt i ordene, for det er faktisk automatisk markedsføring det handler om. Altså, markedsføring som går helt av seg selv, dag som natt. Og best av alt; du slipper å røre en finger. Og den kommer perfekt tilpasset dine potensielle kunder.
Marketing automation handler om å hjelpe sine potensielle kunder med å bygge tillit og øke kjennskap til seg og sine produkter/tjenester. Ved hjelp av automatiserte e-poster kan man yte kundeservice, kundepleie og best av alt; selge, uten å bruke av tiden sin. Det blir litt som et dytt videre inn i kjøpsprosessen ved å levere skreddersydd innhold til de som allerede er interessert. I tilegg til salg vil man også sitte igjen med nyttig informasjon om sine kunder.
I følge studier bruker allerede over 50% av alle bedrifter marketing automation i sine markedsstrategier. Hovedgrunnen for det er at de sparer tid, øker engasjementet fra sine kunder, kommuniserer til riktig tid, med riktig innhold, samt øker mulighetene. Faktisk så kommer over 75% av mail-inntektene fra alternative kampanjer til ‘one-size-fits-all’-mail som nyhetsbrev og generelle kampanje.
Vi har samlet våre 10 beste eksempler på marketing automation:
1 – Forlatte handlekurver
Har noen forlatt en handlevogn full av varer uten å betale? Mulighetene er mange:
- Du kan gi vedkommende en påminnelse om at du ikke har “ryddet på plass” produktene ennå.
- Du kan få verdifull informasjon ved å spørre hvorfor de valgte å ikke fullføre kjøpet.
- Fortell at de har varer liggende i handlekurven sin – betal innen 3 dager og få fri frakt.
- Spør om de vil komme tilbake og fullføre kjøpet før varen blir utsolgt.
SalesCycle sin undersøkelse fant ut følgende om ‘forlatt handlekurv’-mail:
- De har i snitt 44 % åpningsrate
- Over 11 % klikker i linkene i mailen
- Nesten 30 % av klikkene fører til salg
2 – Vurder kjøpet/transaksjonen
La dine kunder motta en mail en uke i etterkant av at de har gjort et kjøp. Der kan du spørre om de kan vurdere produktet/transaksjonen/kundeservicen i en enkel rangering fra 1-5. Belønn dem med en rabattkode/gavekort som takk til alle som svarer på undersøkelsen.
3 – Påminnelse
Send en påminnelse til kunder som
- ikke har klikket på linkene i dine siste e-poster.
- har klikket på spesielle varer, men ikke gjort et kjøp.
- ikke har åpnet de siste e-postene dine.
Inkluder et tilbud som gratis frakt eller en rabattkode på neste kjøp.
4 – Vinn tilbake kunder
Sikt deg inn kunder som har vært uten aktivitet for å vinne dem tilbake. Send en mail til de som ikke har besøkt nettbutikken din, ikke vært logget inn, eller ikke har kjøpt noe på en stund. Hvor lang tid de har vært uten aktivitet kan du justere selv. Si at du savner dem og fortell dem om hva som er nytt i nettbutikken din siden sist de besøkte den.
5 – Velkomstmail
Kunder som melder seg på/registrerer seg/opprettet konto på nettsiden din kan motta mail. La dem for eksempel få vite hva de kan forvente av deg, hvem du er, historien bak bedriften din eller nyheter/tilbud de kun får hos deg.
En annen interessant mulighet er videre påmelding til mer spesifikke maillister. Der kan du koble inn en ny serie av mailer som fordyper seg litt mer i visse produktgrupper/tjenester. Si at du driver en gartnerforretning og noen har registrert seg i nettbutikken din. Derifra har de meldt seg opp til å få nyheter og informasjon om hageutstyr. Da kan du for eksempel starte med å sende dem et utdrag fra ditt blogginnlegg; ’10 tips til å holde hagen flott’. Deretter mottar de en ny mail med tilbud på utstyr de trenger for å følge de gode tipsene dine. Mulighetene er mange.
6 – A/B testing
Du har et fint nyhetsbrev du skal sende ut til dine kunder. Men du greier ikke å bestemme deg for hvilket hovedbilde du skal bruke? Eller hvilken tekst som skal stå i emnefeltet? Eller overskriften i mailen? Tidspunkt for utsendelse? Ikke tenk på det. Bruk kobinasjonene du ønsker å teste i en A/B test. Der sender du ut den ene av mailene til 5% av listen din, og den andre til de neste 5%. Etter en gitt tid vil de resterende 90% av listen din motta den mailen med flest klikk/høyest åpningsrate/høyest omsetning av de to første utsendelsene.
Her på kontoret kjører vi ofte interne konkurranser når vi skal sende ut mail. Hvem har det beste emnefeltet og får sin mail valgt ut til de 90%? Konkurranseinstinkt i kombinasjon med en flaske vin til vinneren inspirerer kanskje til å jobbe litt mer kreativt med emnefelt-teksten eller hovedbildet?
7 – Bursdagshilsen
Du har sikkert fått bursdagshilsen fra en butikk eller firma på bursdagen din. Og selvom man vet det er markedsføring føler man alikevell at noen tenker på deg. Ved å sende en liten hilsen på bursdagen deres minner du også folk på at du finnes. Men siden dette er den store dagen til din potensielle kunde er det også pent å gi bort noe. Noen eksempler på hva du kan inkludere i en bursdagshilsen kunne vært; en goodiebag, en vareprøve, en bursdagsrabatt ved neste kjøp eller et gavekort. Nedenfor ser du noen eksempler:
8 – Opplæringsvideoer – serie
Mange har kunder som oppretter konto til en web-tjeneste/applikasjon. Disse vil ofte trenge litt opplæring for å komme ordentlig igang. De kan også ha nytte av tips og triks. Etabler et pågående positivt forhold til dine kunder ved å send dem en serie med instruksjonsvideoer eller opplæringsmateriell . Ha med et visst tidsintervall mellom hver mail, så du ikke blir for pågående.
9 – Kryssalg og mersalg
Selg mer til allerede lønnsomme kunder. Enkelt sagt er kryssalg når man selger ytterligere produkter til eksisterende kunder. Har din kunde nettopp kjøpt en flott og moderne lysekrone av deg? Da kan de vel etter to uker få en mail med tilbud på vegglampene i samme produktserie?
10 – RSS nyhetsbrev
Dette er nyhetsbrev som henter opp nytt innhold fra nettsiden din og sender ut til kunder. Mailene kan sendes med tidsintervaller som for eksempel hver tirsdag eller den 1. hver måned. Innholdet den henter opp er opp til deg og kan for eksempel være blogginnlegg, artikler eller produktnyheter. En yppelig mulighet til å lage innhold du kan dele i flere kanaler. Du trenger ikke å gjøre noe annet enn å produsere interessant innhold på nettsiden din, så gjør marketing automation resten av jobben.
Vi går dypere inn på RSS-nyhetsbrev og mulighetene her.
Ønsker du mer informasjon om marketing automation og mulighetene dine?
Kontakt oss her eller lær hvordan du gjør det selv på vårt Mailchimp-kurs.