SMS-dialog med Mailchimp
December 11, 2020, 16:40 lily,Mailchimp by Hilde Haustreis

Visste du at når du sender SMS til dine kunder så kan du regne med at hele 98% av dem blir åpnet? De aller fleste innen få minutter etter at de er mottatt.

SMS er med andre ord en forbløffende effektiv måte å kommunisere med kunder på. 

Når det er sagt, så er ikke en åpnet tekstmelding det samme som en lest tekstmelding. Og du vil jo gjerne ikke bare informere, men interagere. Det vil si utløse en respons hos mottakeren – for eksempel ved å linke til en nettside.  

Så hva skal til for å lykkes?

Masseutsendelse er ikke massekommunikasjon

For det første bør SMS-dialogen koordineres med den øvrige kundedialogen og inngå i en kommunikasjonsstrategi og / eller markedsplan.  

Og som ved enhver annen kundekommunikasjon så er det ikke kun et spørsmål om hva du ønsker å oppnå, men hva slags verdi kunden opplever å bli tilført. Ta utgangspunkt i kundens perspektiv. Føler du deg trygg på at budskapet er relevant utifra det du har av kjøpshistorikk og andre kundedata? 

Bruk en «tone of voice» som harmonerer med merkevaren og den øvrige kommunikasjonen, men vær gjerne et hakk mer personlig uten å gjøre relasjonen til noe den ikke er. Du er vennlig, men dere er ikke venner. 

Kravet til segmentering er minst like stort for SMS som for e-post, mange vil hevde enda større siden mediet er så intimt. Hver gang du sender en SMS, velger du å trå inn i en privat sone. Det stiller derfor tilsvarende store krav til deg som avsender med tanke på tone, relevans og frekvens. 

Det er nettopp her et verktøy som Mailchimp kommer til sin rett. Ved å koble Mailchimp-kontoen din til SMS-utsendelsene vil du kunne bruke kundedata til å høyne presisjonsnivået i dialogen.

Send ut SMS på 1-2-3

Vi kobler vår SMS løsningen direkte til din Mailchimp-konto, og med vår eksklusive live-forbindelse får du dine kontakter direkte inn i løsningen – til enhver tid og helt automatisk!

Som videoen viser velger du bare et publikum og tag(ger), skriver SMS’en og trykker på send! Ferdig!

Så enkelt kan det være å nå hundre eller tusen kontakter!

 

God timing

At en kunde har sagt ja til å motta tekstmeldinger fra deg, betyr ikke at det er noe de ønsker. I alle fall ikke klokken 10 på kvelden når ungene endelig sover og du slapper av med en tv-serie. 

God timing er altså helt avgjørende, ikke bare for den umiddelbare effekten av den enkelte meldingen, men også for kunderelasjonen i et lengre perspektiv. 

Apropos timing: Der SMS virkelig har sin styrke er når meldingen berører noe som er nært forestående. For eksempel hvis du ønsker å komme med en påminnelse om kveldens forestilling, fortelle at det er lagt ut begrenset antall ekstra billetter eller lignende. Kanskje har du kunder som har vist interesse for et produkt som kommer på tilbud i morgen? Klikk på linken for å reservere ditt eksemplar!

Kort oppsummert

  • Integrer SMS-dialog i kommunikasjonsstrategi / markedsplan
  • Tenk i hvert tilfelle over hvorfor du velger å bruke SMS og ikke e-post
  • Fatt deg kort og konsist, men unngå forkortelser som ikke er almene
  • Tenk på relevans for mottageren og segmenter utsendelsene
  • Velg et tidspunktet for utsendelsen som ligger nært det du ønsker å fortelle om – dagens tilbud, kveldens forestilling o.l. 
  • Ikke glem responsmekanismen! Og sjekk at linker fungerer som de skal

Ønsker du å komme i gang med SMS? Kontakt oss her, og vi får deg oppe og gå på 1-2-3