Integrer ditt CRM verktøy med Mailchimp!
May 27, 2021, 09:40 Mailchimp by Hilde Haustreis

Ved å bygge en bro mellom to systemer får du mindre manuell håndtering, sømløs overføring av data og kundeinformasjon og en skuddsikker database.

Vi har utviklet en kobling mellom Insightly og Mailchimp, samt mellom Salesforce og Mailchimp. Bruker du ett av disse CRM’ene kan vi ha deg oppe å gå på løsningen innen kort tid. Integrasjonen overfører kunder fra CRM til Mailchimp med tilhørende data som f.eks. e-post, navn, telefonnummer, produkter og tags.

INTEGRERTE LØSNINGER

Å koble systemer man bruker sammen, ved bruk av en integrasjon, gjør dataoverføring sømløst og frigir masse tid, slik at du kan bruke mindre tid på tidkrevende manuelle oppgaver. Slik at du kan bruke tid på viktigere ting, rett og slett.

I dag finnes det mange løsninger som ligger klare til bruk, som f.eks. Zapier. I Mailchimp finnes det også et helt bibliotek av integrasjoner man kan koble på, alt fra Google og Facebook til netthandelsløsninger. Vi anbefaler at du tar en titt på disse, for å se om det er noen av disse som kan gjøre din hverdag litt enklere.

Mange av disse ferdige løsningene er fine å bruke, men noen ganger vil ikke løsningene være helt tilstrekkelig. Da kan det være nyttig å få en løsning som er skreddersydd dine behov. Kanskje du trenger å hente over et felt fra ditt CRM som ikke er et standardfelt, eller kanskje trenger du en to-veis sync som overfører data både fra CRM til Mailchimp, men også fra Mailchimp til CRM’et. Og noen ganger kan det også være greit å ha noen å snakke med, en support-kanal som er tilgjengelig både i din tidssone, på ditt språk og ikke minst over både telefon, fysiske møter, mail og skjermmøter. I disse tilfellene hjelper vi gjerne.

ÅPENT API

En av fordelene med Mailchimp er at de har et åpent API, det vil si at vi (les: våre utviklere) står relativt fritt tid å bygge det vi ønsker inn mot Mailchimp. Vi har lang erfaring med å bygge både nettsider, netthandelsløsninger, samt integrasjoner mellom både ERP-systemer som Visma og 24SevenOffice, billettsystem som Ticketmaster, Eventim og DX, samt CRM som Insightly og Salseforce. Løsningene vi utvikler starter alltid med et kundebehov, og listen over integrasjoner vi kan bygge er (nesten) endeløs. Har vi ikke en løsning for det systemet du bruker i dag? Det er en stor sannsynlighet for at vi kan utvikle det, så det er bare å ta kontakt om du har noen spørsmål.

INSIGHTLY & SALESFORCE

To populære CRM i dag er Insightly og Salesforce, og vi har en integrasjon inn mot begge. Begge integrasjonene overfører i dag følgende data:

– Kontaktens e-postadresse
– Kontaktens navn
– Kontaktens adresse
– Kontaktens telefonnummer
– Kontaktens firma
– Kontaktens samtykke i henhold til GDPR (oppdateres i CRM dersom kontakten melder seg av i Mailchimp)
– Produkter/tjenester overføres som tags eller grupper, basert på ditt behov
– Kontaktens kundekontakt

Dataen struktureres i din Mailchimp-konto slik du vil ha den, og ligger klart til bruk både for mer generelle, men også segmenterte utsendelser. På denne måten får du sendt ut tilpasset og relevant informasjon til dem det gjelder.

For eksempel kan du sende ut tilpasset informasjon til en kundegruppe som har kjøpt et spesifikt produkt eller tjeneste fra dere, slik at de kun mottar informasjon relevant og interessant til dem. Dette er også nyttig dersom det skal kjøres en kampanje på et spefikt produkt/tjeneste, et spesielt tilbud, viktig informasjon, etc.

Ny og oppdatert data overføres daglig til din Mailchimp-konto, og tilbake til ditt CRM dersom du har en to-veis sync. På den måten er du sikker på at du alltid har oppdatert informasjon tilgjengelig, og kan nå dine kunder kjapt og enkelt dersom du skal ha ut et budskap.

Har du noen spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt! Hilde Haustreis, prosjektleder, er vår kontaktperson på de helt nye integrasjonene til Mailchimp; hilde@hclnordic.no