Bruker du disse unnskyldningene for å la være å sende ut nyhetsbrev?
March 28, 2019, 15:23 Mailchimp by Cathrine

Ifølge blant annet Lillestrøm Kultursenter, er nyhetsbrev den kanalen som fører flest kunder til handlekurven. Allikevel er det langt fra alle som bruker dette verktøyet systematisk. Hvorfor er det slik? Her er de vanligste «unnskyldningene».

1. TID

Mange skylder på tiden når de unnlater å sende ut nyhetsbrev. Å komme seg i gang med et nyhetsbrev-verktøy krever både tid og innsats, og mange orker ikke å sette seg inn i nye systemer i redsel for å «ikke få det til». Innerst inne vet man kanskje at man burde, og sammen med den voksende dårlige samvittigheten, vokser tiltaket seg større og større.

De fleste verktøyene på markedet i dag er intuitive og brukervennlige. En liste med mottakere og en mal for utsendelse er alt du trenger for å sende ut et nyhetsbrev. Innholdet til nyhetsbrevet har du antakelig allerede skrevet, da du oppdaterte nettsiden eller skrev ditt forrige blogginnlegg. Et nyhetsbrev kan lages i løpet av noen minutter, timer eller dager, men kan også lages «helt av seg selv» dersom innholdet hentes ut gjennom et API eller en RSS. Nyhetsbrev kan være tidkrevende, men kan også være vedlikeholdsfrie. Det er helt opp til deg hvor mye tid du ønsker å bruke på dine utsendelser.

2. OMSETNING

Er det lønnsomt å sende ut nyhetsbrev? Genererer det omsetning? Har du ikke oversikt over hvem som åpner og leser nyhetsbrevene dine? Etter en utsendelse vil rapporten til verktøyet gi nyttig informasjon om leserne dine. Noen klikker på linkene, noen kjøper produktet ditt, mens andre er kanskje ikke interessert og åpner ikke nyhetsbrevet i det hele tatt. Bruk denne informasjonen til å segmentere utsendelsene dine, sende ut gode tilbud til trofaste lesere eller kanskje rydde listen. Når du treffer med budskapet ditt, kan du se at omsetningen stiger i takt med utsendingene dine.

3. SKYTER I BLINDE

Sender du alltid ut alt til alle? Får alle dine abonnenter det samme nyhetsbrevet, eller nyanserer du budskapet etter mottakerens interesser? Om du driver med billettsalg; vet du for eksempel hvilken forestilling abonnenten din tidligere har kjøpt billett til? Var det juleforestilling, barneforestilling eller kanskje begge deler? Har du lesere som alltid kjøper billett til en bestemt artist eller type forestilling? Da ville det jo vært flott om vedkommende kunne få nyhetsbrev med informasjon om nettopp de forestillingene hun/han var ekstra interessert i. Med markedsføring som treffer, forsvinner billettene fort.

4. SAMTYKKER

Er du usikker på om du har samtykker på plass og om listen din er bygget i henhold til GDPR? Jeg møter ofte kunder som er så redde for at de ikke har «rent mel i posen» at de heller lar være å bruke nyhetsbrev som kanal, fremfor å verifisere løsningen sin. Nyhetsbrev-verktøy som opererer i EU i dag skal være tilrettelagt og tilby verktøy som gjør at lister kan bygges i henhold til GDPR. Lær deg systemet, be om hjelp, hent inn samtykker og ikke vær redd for å slette de som ikke har samtykket. «Better safe than sorry».

5. AVMELDINGER

Opplever du at mange melder seg av nyhetsbrev og klager etter utsendelsene dine? Har du både soft- og hard-bounces hver gang? Da kan det hende det er på tide å rydde i listen, gå over samtykkene dine, eller vurdere kvaliteten på listen din.

Når det kommer til antall abonnenter i listen ser jeg, spesielt etter GDRP, at mange er redde for å slette abonnenter uten samtykke. Vi har kunder som har mistet over 100.000 abonnenter eller så mye som 90% av abonnentene sine etter GDPR, men kvaliteten på de som fortsatt er på listen er til gjengjeld ekstremt høy. Det er disse personene du ønsker å nå. Kvalitet fremfor kvantitet!

6. MISTILLIT

Har du tillit til nyhetsbrev som kanal? Leser folk egentlig nyhetsbrev lenger? Har du selv meldt deg av alle nyhetsbrev etter at samtykke-stormen tok overhånd i norske innbokser?

Ifølge en artikkel skrevet av Priit Kallas er e-post så mye som 4 ganger mer effektivt enn for eksempel en annonse på Facebook. Isteden for å gjette på hvem publikummet ditt er, kan du sende markedsføringen direkte til den enkelte mottaker. Kraftfullt og effektivt, spesielt om innholdet treffer interessen til mottakeren. Jeg tror personlig at e-post er den markedsføringskanalen som er mest effektiv per i dag.

 

Så hvorfor skal man da nedprioritere eller nedvurdere nyhetsbrev som kanal?

Er verktøyene for kostbare? Neppe. Her finnes alt fra svært kostbare systemer, som for eksempel HubSpot, til verktøy som er gratis i oppstart med en løsning hvor du betaler for antall abonnenter i listen din, som for eksempel Mailchimp. Det finnes også både svenske og norske aktører i bransjen, som for eksempel Apsis og Make.

Finn det verktøyet som passer deg best, og som fungerer best sammen med dine eksisterende løsninger. Lær deg verktøyet, legg en enkel strategi for utsendingene dine. Da vil markedsføringen gå som en lek.