Spamfilteret hindrer uvelkommen e-post. Men ifølge ReturnPath så havner i snitt 21% av e-post fra markedsførere (med tillatelse fra mottaker) også i spamfilteret. E-posttjenestene jobber hardt for at det som havner i innboksen skal være så relevant som mulig for mottaker. Så hvordan skal du greie å havne i innboksen på ærlig vis?
Dette innlegget handler ikke om hvordan du skal unngå lover og regler for å nå frem i mailboksen til folk. Det handler ikke om å lure spamfilteret eller finne snarveier. Det handler ikke om å gå til krig mot spamfilterene, fordi din fiende eller hindring, er ikke egentlig spamfilteret.
Hva er spam?
Når det gjelder e-postmarkedsføring vil definisjonen på spam være; uønsket og irrelevant e-post som gjerne sendes til en liste av e-postadresser. Så lenge ikke disse mottakerne har bedt deg om å sende dem e-post med hensikt å selge noe, er dette spam. Altså, kjøper du e-postlister og sender ut reklame, er du en spammer. Selv når du anser den å være relevant for mottaker. Dette er både ulovlig og kan straffes seg i form av både svartelisting, bøter og utestengelse fra visse tjenester.
Hvordan fungerer et spamfilter?
For å identifisere og filtrere ut spammeldinger (urelevant e-post), stoler e-postservere på et spamfilter. Spamfiltret vurdere en lang liste med kriterier utifra en sjekkliste når de bedømmer relevansen av en e-post. De gir poeng for hvert element i e-posten. Den samlede poengsummen bestemmer hvorvidt e-posten havner i innboksen eller i et spamfilter. Altså er målet å få disse poengene så lave som mulig. Hvis summen overskrider en viss “score”, blir e-posten flagget som spam. Hver e-posttjeneste (som Outlook, Yahoo, Gmail osv.) har forskjellige spamfiltere og spamfilter-funksjoner. Enhver kan administrere hvor strengt de ønsker at spamfilteret skal sortere e-post for dem. Som eksempel kan e-posten din havne i innboksen til Lise Hansen, men stopper i filteret til Ola Jensen.
Kriteriene for hvorvidt en e-post er spam eller ikke, forandrer seg kontinuerlig. Denne informasjonen baserer seg på blant annet hvor mange mennesker som trykker på “Merk som spam” eller “Dette er søplepost” når de mottar mailen. E-posttjenestene er også synkronisert slik at de deler med hverandre all informasjon de tilnærmer seg. Altså, hvis mange nok mennesker markerer mailen din som spam, så kan mailen din automatisk havne i spamfilteret til folk som aldri tidligere har mottatt mail fra deg.
Hvordan unngå spamfilteret?
1. Ikke bruk kjøpelister
Å sende mail til en liste som ikke har gitt deg tillatelse er ikke bare ulovlig, men den gjør ofte mer skade enn den vil gi deg glede. Disse listene er ofte beryktet for dårlige adresser som fører til høy fluktfrekvens, svært lave åpningstall, samt svartelisting. Vi har sett statistikk på utsendelse til kjøpelister mange ganger, og tallene er aldri pene. Mange melder seg av og rapporterer adressen din som søppelpost og spam, noe som igjen kan føre til at du får problemer med få levert vanlig mail. Veldig få åpner disse mailene, og enda færre klikker på linkene dine. Og et stort antall av mailene blir ikke levert i det hele tatt grunnet soft/hard bounce.
2. Ha samtykke fra mottaker
Når det kommer til e-postmarkedsføring er det ett ord som er viktigere enn de andre; nemlig ‘tillatelse’. Uten tillatelse kan du bli rapportert for misbruk uavhengig om du er en legitim markedsfører eller ikke. Eneste unntak (i følge markedsføringsloven) er når det finnes et eksisterende kundeforhold, og da gjelder unntaket kun når:
- markedsføreren har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med et salg
- mottakeren har fått informasjon om at e-postadressen vil bli brukt til å sende markedsføringshenvendelser og at mottakeren kan frabe seg dette
- kunden har en fravalgsmulighet ved hver enkelt senere henvendelse
3. Fyll listene dine organisk
Dobbel påmelding (double opt-in) fungerer slik; En person melder seg på (f.eks. ditt nyhetsbrev) og må taste inn sin e-postadresse, deretter mottar denne personen en mail hvor hun eller han må bekrefte påmeldingen. Dette er for å verifisere at det er den rette eieren av e-postadressen som har meldt seg på. Denne metoden er veldig fin, for da har du ikke bare tillatelse til å sende mail til mottakeren, du eliminerer og skrivefeil i e-postadressen. I tillegg har du et solid bevisgrunnlag dersom noen skulle rapportere deg for spam.
Enkel påmelding (singel opt-in) er også en fin metode og krever litt mindre fra dine mottakere. Da melder man seg på uten å måtte bekrefte påmeldingen. Men denne metoden kan misbrukes, og bevisgrunnlaget ditt er tynt dersom noen skulle rapportere deg for å ha sendt dem uønsket mail.
Så, bør du velge dobbel eller enkelt påmelding? Les Single Opt-In Vs. Double Opt-In?
4. Unngå spam-lignende elementer
Noen av elementer som bidrar til å øke poengscoren din hos spamfilterene er:
- Ord eller setninger som er typiske for salg som f.eks; Gratis, Kjøp nå, Registrer deg i dag, Penger-tilbake garanti, Engangtilbud osv.
- Overdreven bruk av utropstegn!
- Mye bruk av STORE bokstaver i setninger
- Bruk av farger i fonter (gjelder ikke farger som kommer fra at teksten er linket)
- Kombinasjonen store bilder og lite tekst
- Linker til nettsider som er svartelistet
- Uoverensstemmelser i «fra» og «svar til» -adresser og -domener
- Overdreven bruk av antall bilder og linker
- Overdreven bruk av HTML og CSS
- Bruk av script
5. Bruk en adresse du kan svare mottaker på
Inneholder svaradressen din tekst som noreply, ikkesvar eller lignende forteller det spamfilteret at dette kun er enveiskommunikasjon. Bruk navnet ditt i avsenderfeltet (gjerne i kombinasjon med firmanavnet) og en mailadresse hvor svarene betjenes.
6. Skriv personlig
Bruk navnet til din mottaker i teksten. Om du sender ut mail som skal til mange mottakere bør du bruke egne koder for å hente ut personlig informasjon. Mailchimp har egne koder for tekst du kan legge til i nyhetsbrev som er unike for hver kontaktperson. Noen av standardkodene finner du her.
Les også: E-postmarkedsføring: 15 tips som hjelper deg til en høyere konvertering
7. Vask listene dine jevnlig
Ser du personer i listene dine som aldri åpner mailene dine, ta dem ut av listen. Lav åpningsgrad og klikkgrad fra adressen dine og/eller domenet du sender ifra, gjør at spamfilteret gir mailene dine poeng du ikke ønsker. Lag deg noen regler for hva som skal til for at du fjerne en person fra listen din. Mange mailprogram lar deg fjerne inaktive abonnenter. Les om hvordan du fjerner inaktive abonnenter i Mailchimp her.
8. Bevar ditt gode rykte
Ryktet ditt spiller en stor rolle. Og det må opparbeides og fortjenes. Gjør det til vane at dine e-poster er relevante og vekker positive reaksjoner hos dine mottakere. Fokuser på å gjøre innholdet ditt interessant nok til at folk vil ønske å motta mail fra deg. Ikke send ut mail kun når du ønsker noe fra dine kunder. Faktorene som spiller en viktig rolle hos et spamfilter baserer seg på hvordan mottaker reagerer:
Positive reaksjoner:
- E-posten blir åpnet
- E-posten blir svart på
- E-posten blir flagget eller markert som viktig/prioritert
- E-posten blir videresendt
- Linkene blir klikket på
- E-posten blir lagret
- E-posten blir ikke slettet
Negative reaksjoner:
- E-posten blir markert som spam/søplepost
- Mottaker sender inn klage
- Mottaker lager filter for å slette tilsvarende e-poster
- Senderen blir svartelistet (les mer om svartelisting)
- E-posten blir aldri åpnet
9. Ikke skjul “Meld meg av”-knappen
I følge markedsføringsloven er du pålagt å ha med en avmeldingsknapp i alle dine kampanjer. Når linken er godt synlig, vil folk som ikke lengre er interessert i å motta e-post fra deg, enkelt kunne melde seg av. Hvis linken din er vanskelig å finne eller godt skjult, er også mottaker mer tilbøyelig for å markere e-posten din som spam.
10. Godkjenn (autentiser) ditt domene
For å kunne sende ut e-poster på vegne av ditt selskap, må domenet verifiseres. Dette gjøres ved at Mailchimp sender en e-post, som du verifiserer ved å klikke på linken. Enkelt å greit.
Men det finnes også et høyere nivå av sikkerhet, en godkjenning/bekreftelse som gjør at du oppfattes som en enda sikrere avsender. Du godkjenner ditt domene ved å hente ut en kode i Mailchimp (per 17.06.2021 finnes denne under ‘Website —> Domains’), som du ber dine utviklere om å legge til DNS innstillingene.
11. Unngå ‘dårlig’ kode
Dette gjelder ikke nødvendigvis bare når du velger å kode hele eller deler av nyhetsbrevet selv, men i hovedsak kommer dårlig kode fra copy-pasting av tekst. Mange foretrekker å skrive innholdet i nyhetsbrevet i f.eks et Word-dokument, før de limer det inn i kampanjen. Dette anbefales ikke.
Spesielt i Microsoft Word, ligger det mye kode bak teksten du kopierer. Dette vises ikke for det blotte øyet, men den er der allikevel. Skriv derfor teksten inn manuelt i Mailchimp om du kan, og dersom du må kopiere fra andre kilder pga for lang tekst, etc., bruk “Paste as plain text” eller “Paste from rich text editor” når du legger det inn.
Forskjellen mellom disse to, er at dersom du har lagt inn design i teksten som du vil ha med over; overskrifter, bold, kursiv, etc., bruker du sistnevnte, og dersom du bare vil ha inn teksten som vanlig skrift og legge på design senere, bruker du den første.