3 tips til å fylle opp salen igjen
July 5, 2021, 14:39 Events,lily,Markedsføring by Hilde Haustreis

Pandemien har satt en réal brems på livet som vi kjenner det. Vi har vært mer hjemme, gitt færre klemmer og de små gledene i hverdagen har blitt et stort savn. Utfordringene vi har støtt på de siste 16 månedene har heldigvis ikke bare hatt negative sider; vi setter større pris på de små tingene som å se andre smilende mennesker, lytte til deilig musikk, og kjenne den varme solen kjærtegne ansiktet.

Så hva skjer nå? Flere blir vaksinerte, vi går mot flokkimmunitet og forhåpentligvis en mer åpen verden til høsten. Når dørene åpner for fult, vil salene igjen fylles opp på lik linje som de gjorde frem til mars 2020? Vi håper det, og vi vil gjerne være med på å bidra til at det skal skje.

Her er våre 3 beste tips til hvordan du kan ønske publikum varmt velkommen, og fylle opp salene igjen:

 

1. NÅ UT MED DITT BUSKAP, SEGMENTER DINE UTSENDELSER

Vi snakker mye om å segmentere data, men det er fordi fortjenesten man får igjen for innsatsen man legger inn, er så utrolig stor. Nå ditt publikum med den informasjonen de ønsker, og du vil bli belønnet for det. Det er intet annet enn en vinn-vinn situasjon.

Vi skjønner om det kan virke litt tungt å komme i gang med segmenteringen, og i mange tilfeller må man legge inn en god del innsats i starten, men når jobben er gjort, kan man lene seg tilbake og nyte resultatene. For å segmentere må du finne ut hva dine kunder liker, deres interessert og preferanser. Hvordan du gjør dette, er opp til deg. Du kan se på kjøpshistorikken, eller rett og slett spørre dem rett ut; enten ved hjelp av en survey, eller ved å oppdatere profilen i Mailchimp.

Dersom du bruker lily, er denne jobben allerede gjort, og din data ligger ferdig segmentert og klar til bruk. lily bruker kjøpshistorikken til å samle dine kunder i grupper, basert på hvilke sjanger(e) de interesserer seg for, slik at du kan kontakte dem med relevante konserter og arrangement. Tilpasset kommunikasjon har aldri vært enklere.

En annen måte dere kan segmentere på, er ved hjelp av landingssider. Har dere planlagt høsten, men enda ikke sluppet billettene? La ditt publikum være de første til å vite om det, gi dem sjansen til å begynne å glede seg allerede nå, og gi dem en fordel. All things live gjorde akkurat dette før billett-slipp til Andrea Bocelli.

På nettsidene til All things live kunne du tidlig se at stjernetenoren kommer til Norge april, 2022. Trykk på les mer og kjøp billetter, og du kommer til en landingsside i Mailchimp. Her blir du informert om data for billettslipp, og at dersom du melder deg på nyhetsbrev vil du få tilgang til forsalg og dermed være den første som har mulighet til å sikre deg billetter. Vinn-vinn. All things live bygger sine e-postlister med segmentert data, og kundene får muligheten til å delta på et eksklusivt billettslipp.

 

2. SKAP TRYGGHET, SPRE GLEDE

Vil publikum storme salene så snart de får mulighet? Eller vil noen kanskje være litt tilbakeholdne, og kanskje litt skeptiske til store folkemengder? Pandemien har nok satt et støkk i veldig mange, og tanken på flere enn 10 mennesker i samme rom, og fjerning av kohorter, kan nok virke skremmende for mange. Her er det helt avgjørende at dere betrygger deres publikum, og ikke glemmer at pandemien fortsatt er et (heldigvis litt mindre) faktum. Hvilke tiltak tar dere for å sikre at folk er så trygge som mulig? Står det Antibac ved hver inngang? Oppfordrer dere til testing, og at ingen møter opp ved mistanke om smitte?

Informasjon. Informasjon. Informasjon. Fortell ditt publikum hva de kan forvente, fortell dem at dere tar helsen deres på alvor og at dere ønsker at de skal få en trygg og uforglemmelig opplevelse. Men informer også om alt det fine de kan forvente – minn dem på det de kanskje har glemt; hvordan det føles å stå i en forsamling mens favorittartisten gir sitt lives beste opptreden på scenen, når alle løfter hendene og synger med på sangteksten og stemningen er til å ta og føle på – minn dem på hvor godt livet kan føles da.

Så husk å informere, informer om at de kan føle seg trygge hos dere, men mest av alt, få dem til å glede seg, til å smile ved tanken på å stå i salen med sine beste venner, og få dem til å kjenne at det kribler i magen det sekundet de trykker “kjøp”.

Og det beste av alt? Dere kan skape denne følelsen helt automatisk – uten å løfte en finger. Ved å automatisere utsendelsene med lily, får dere også skreddersydd utsendelsen helt ned til mikronivå; med informasjon om hvilket arrangement de skal på, klokkeslett og dato, i tillegg til viktig informasjon som gir dem den gode følelsen vi så sårt har savnet.

 

3. SETT MARKEDSFØRINGEN I GIR, OG TRYKK INN GASSEN

Nå er det bare å gi alt – her er det ingen ting å spare på. Markedsfør dine arrangement for alt det er verdt, og bruk alle kanaler. Post på sosiale medier, send ut e-post, sett opp annonser, og gjør alt dere kan for at ingen skal gå glipp av hva som skal skje til høsten.

Hent lærdom fra punkt 1 og 2, og slå det sammen for å optimalisere punkt 3! Segmenter e-postutsendelser, sett opp landingssider på nettsiden, bygg ditt budskap rundt den gode følelsen man får av å endelig kunne samles igjen, gleden man får av å møte nye mennesker, knytte nye bekjentskaper, og lage nye minner med de man er glad i.

Du skal ikke selge en billett, du skal selge en opplevelse. Og ønske velkommen tilbake til den verden vi har savnet og elsker.