Grupper, tags og segmenter: Forvirringen er komplett!
January 9, 2020, 15:09 Mailchimp by Cathrine

Denne høsten har jeg holdt ukentlige kurs i Mailchimp. Store selskaper og små startups, alle finner løsninger med Mailchimp, som forøvrig har gjennomgått store forandringer det siste året. De tilbyr nå en rekke markedsføringsverktøy på sin plattform, men understreker at de fortsatt satser mest på «e-post», og det er også den delen av verktøyet vi i HCL Nordic bruker mest tid på.

En av de nye funksjonene vi har fått i Mailchimp det siste året er tags. Tidligere hadde vi «bare» grupper og segmenter, og med tags på laget, kan Mailchimp nå kalle seg et «Marketing CRM», altså en database som kan struktureres og optimaliseres for bruk til markedsføring.

Jeg har møtt mye forvirring hos mine kursdeltakere rundt begrepene «grupper» og «segmenter», og forvirringen er nå komplett etter innføringen av «tags». Men la meg forsøke å forklare og oppklare forskjellen på disse tre, samt komme med noen eksempler på hvordan våre kunder bruker disse hjelpemidlene for å strukturere og treffe sine målgrupper med riktig budskap.

Kom i gang med segmentering i Mailchimp:

Segmenter, grupper og tags finner du under «Audience» i din Mailchimp-konto. Velg et publikum du vil jobbe med og velg view contacts. Grupper, segmenter og tags finner du under «Manage contacts».

 

GRUPPER:

Grupper i Mailchimp kjennetegnes ved at de kan gis en «hovedkategori», og derunder noen «gruppevalg» som du selv navngir. En hovedkategori kan være: «Jeg er interessert i» for så at valgalternativene, selve gruppene, kan være langrenn/slalåm/skøyter, dameklær/herreklær/barneklær osv.

Gruppevalgene kan enten være checkboxes, hvor publikum kan velge tilhørighet til flere grupper, radiobuttons eller dropdown hvor publikummets profiler kun kan ha tilhørighet til en gruppe. Sistnevnte er for eksempel gunstig om abonnentene i publikummet ditt skal velge ett fylke/region de tilhører. Listen over fylker i Norge er lang, og en dropdown er da beste alternativ for å unngå et langt signup-form. Vær oppmerksom på at det finnes en øvre grense på 60 grupper i et Mailchimp-publikum.

Grupper kan også være skjulte, dvs at de ikke vises på signup-forms. De beholder sin hierarkiske oppbygning, men abonnentene dine kan ikke se sin egen gruppetilhørighet ved oppdatering av profil, eller velge gruppetilhørighet ved signup. Dette fører oss over til tags, som alltid er «usynlige» for abonnentene i publikummet ditt.

 

 

TAGS:

Tags kjenner mange kanskje allerede fra ulike CRM system? Dette er «merkelapper» som vi som administratorer kan tillegge abonnentene våre. Disse har samme funksjon som «skjulte grupper», men har en flat struktur. Det vil si at du ikke kan lage en «hoved-tag» med flere «under-tags». Tags ligger side om side, i alfabetisk rekkefølge i publikummet ditt. Man beholder sin(e) tag(er) inntil den eventuelt manuelt fjernes av administrator, og kontoen kan ha ubegrenset antall tager.

Publikum kan tagges av administratorer i Mailchimp-kontoen, via liste-import, landingssider fra Mailchimp eller automatisk via integrerte løsninger, for å nevne noe. Integrerte løsninger kan også gi gruppetilhørighet, og opprette grupper og tags der det er ønskelig.

 

SEGMENTER:

Segmenter er abonnenter i ditt publikum som oppfyller noen kriterier du velger.

Et kriterium kan for eksempel være at abonnenten har en bestemt tag, det kan også være at vedkommende har tilhørighet i to bestemte grupper. Et segment kan være at de har åpnet et nyhetsbrev du har sendt ut, eller at de klikket på en link i din forrige utsendelse. Segmenter er derfor dynamiske, siden vi havner i ulike segmenter utfra gruppetilhørighet, tags, kampanjeaktivitet, bosted og mye mer.

I en gratis, essential eller standard konto kan et segment inneholde inntil 5 kriterier. I premium konto har man et bredere spekter av alternativer når det kommer til segmentering.

 

Kort fortalt er tags, grupper og segmenter begreper og funksjonalitet som brukes om hverandre, men som likevel skiller seg fra hverandre. Grupper kan brukes i de tilfellene kontaktene dine skal velge gruppetilhørighet selv, mens tags er et verktøy som er laget for intern organisering av kontaktene dine, kun synlig for Mailchimp-kontoens administratorer.

Bygg en struktur i ditt publikum som gjør at du enkelt og oversiktlig kan ta vare på viktig informasjon om dine kunder eller abonnenter. Da har du mulighet til å sende informasjon eller markedsføring som treffer mottakerens interesse. Kanskje ikke alle skal få alle utsendelser? Segmentering gir markedsføring som treffer, og du oppnår bedre resultater. På kjøpet får mer fornøyde mottakere og kunder. Lykke til!

 

 

 

HCL Nordic og pandemien korona:Vi ønsker å være din støttespiller!

HCL Nordic leverer digitale tjenester i form av Mailchimp/kommunikasjonsløsninger, SMS, nettsider med mer.  Våre kunder er i stor grad berørt av korona-utbruddet, og trenger å nå ut til sine kunder og samarbeidspartnere med viktig informasjon i løpet av kort tid.

Vi har løsninger som gir deg full oversikt over kundedataene dine i Mailchimp for å sende ut e-post eller SMS, og kan få deg opp å gå i løpet av svært kort tid. Vi kan også hjelpe deg med å sette opp og sende ut viktig informasjon, gjennom den kanalen du måtte ønske.