Du vet du jevnlig bør sende nyhetsbrev, kampanjer og informasjon til dine kunder og klienter på mail. Men finner du noengang tid til å sette deg ned og skrive dem? Sannheten er at for mange blir de sannsynligvis liggende på hylla merket “en vårdag til høsten”, og antageligvis gidder man ikke å rote for mye i den hylla igjen på god stund. Men trenger man egentlig å gå rundt å bekymre seg for den hylla?
E-postmarkedsføring kan være en tidstyv. Spesielt når det kommer til å opprette kampanje, lage innhold, overføre til en mal, angi målgruppe og lister, testing av linker og alt det der. Selv med ferdig og klart malverk spiser det tiden og motivasjonen fra deg.
Mange foretrekker å få nyheter via e-post i stedet for å jevnlig sjekke sine favoritt-nyhetskanaler, blogger og andre nyhets-leverandører for webbasert innhold.
Med RSS-nyheter til e-post, kan du publisere innhold på nettsiden din slik du vanligvis gjør, uten og ofre en tanke til e-postprogrammet du bruker for å sende innholdet ut til kunder. Om det er bloggposter eller innlegg i sosiale medier. RSS-mail henter automatisk opp artikler og nyheter fra nettsiden din og sosiale medier, og legger dette pent plassert i mail-malen din. Hvilke RSS-nyheter du ønsker å ta med deg videre til nyhetsbrev-malen velger du selv. Mailen kan hente opp alt fra bilder, tekster, linker til datoer og forfatter. Deretter sendes dette ut til dine kunder og potensielle kunder som abonnerer på dine innlegg, når du selv bestemmer det. Kall det automatisk nyhetsbrev om du vil.
RSS-nyheter som ‘feed’
Du trenger som regel ikke å legge opp en egen nettside for RSS-nyheter. De fleste mailprogrammer for masseutsendelse av mail har funksjoner som henter opp innholdet alikevell. Oftest er det bare å oppgi nettadressen til der innholdet ligger, så henter programmet dette opp. F.eks: hclnordic.no/blogg.
RSS-nyheter fra sosiale medier
For å hente opp innhold fra sosiale medier trenger man et tredjepartsverktøy som lager en såkalt «bridge» til RSS-feeden. Byddylist har er flott verktøy for dette. Der har du muligheten til å hente de siste innleggene fra blant annet Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, YouTube og en haug av andre.
Med din egen RSS-nyhetsbrev-mal kan du kontrollere hvor mange innlegg som blir hentet opp fra nettsiden din, og hvor ofte den skal sendes ut (tidpunkt, daglig, ukentlig eller månedlig). Om du ikke har produsert nytt innhold fra gang til gang, trenger du ikke bekymre deg for at dine kunder mottar gammelt materiell ved neste automatiske utsendelse. RSS-nyhetsbrev-malen din sender aldri ut samme innhold flere ganger hvis ikke nytt innhold er blitt lagt inn siden siste utsendelse. Da blir heller systemet satt på vent til nytt innhold er på plass.
Om du ønsker kan du også kombinere artikler og innlegg fra flere forskjellige nettsider sammen til ett nyhetsbrev. Med merge tags kan du også personliggjøre mailene, noe som ofte bidrar til mer trafikk til nettsiden fra nyhetsbrevet.
Om du ønsker mer informasjon om RSS-nyhetsbrev, eller ønsker å få satt opp en mal så du kan begynne å sende ut nyhetsbrev automatisk, ta gjerne kontakt med oss så hjelper vi deg igang.