Landingsside del 1 - Hvordan lage killer landingssider?
October 12, 2015, 13:14 Mailchimp,WordPress/WooCommerce by Claus

Først og fremst, for de som lurer – hva i all verden er en landingsside? En landingsside, også kalt kampanjeside eller destinasjonsside, er en enkeltstående nettside som hovedsakelig brukes til markedsføring av et eller flere produkter/tjenester/arrangementer. De er dedikert til sitt ene formål, ene budskap og ene handlig, som da gir et mye større fokus enn vanlige nettsider. Sidene er som regel delt eller linket opp fra sosiale medier, søkemotorer, blogginnlegg, nettannonser e.l. Hovedformålet er å konvertere besøkende til å bli kunder eller potensielle kunder. Er målet ditt å få kunder til å gjøre en direkte kjøpshandling kan siden fungere som en informasjons-mellomstopp ved å guide kunden videre til nettsiden din der produktet eller tjenesten kan kjøpes, altså til checkout-delen i din nettbutikk. Dersom siden utelukkende skal kartlegge og lagre “leads” som er interessert i produktet eller tjenesten, vil du be de om å oppgi sin kontaktinformasjon og eventuelt melde seg på et kampanjebrev eller nyhetsbrev. Denne informasjonen bør du lagre i et CRM-system, så du lettere kan få tak i de potensielle kundene i etterkant.

Men en landingsside kan brukes atskillig mer allsidig enn det som er nevnt hittil. Det finnes utallige bruksområder der ikke engang kreativiteten setter grenser for bruksområdene. Dette har vi skrevet om i del 2. av disse blogginnleggene



Hvordan lager man landingssider som på best mulig måte tiltrekker seg oppriktig interesserte kunder?
Jo, det finnes en viss oppskrift man kan følge, men jeg oppfordrer til å gjøre individuelle tilpasninger. Mange av undersøkelsene som er gjort kommer fra USA, der bruksmønstrene er litt annerledes enn hos oss nordmenn. Prioriter hva du vil ha med på landingssiden uten at den blir seende ut som en overfylt amerikansk kalkun. Effektiv design handler ikke om hva mer du kan legge til på siden, men hva mer du har råd til å ta bort.

Før du setter i gang med en landingsside bør du gå gjennom dette:

    • Sjekk at domenet er ledig.
    • Ikke gjør de samme feilene som sist, men repeter det som fungerte.
  • Se hva konkurrentene gjør og la deg inspirere, men ikke kopier.

Dette bør du vurdere å ha med på din landingsside:

1 – En god USP (Unique Selling Proposition)

    • Gjør den tydelig og lett merkbar så den blir det første folk ser når de kommer til siden.
    • En god USP beskriver kort og konsist hva det er du gjør.
    • Den bør matche teksten til der landingssiden er linket fra.
    • Blir den for lang, vurder å gjøre om deler av den til en underheading.
    • Bruk gjerne tall, spørreord og interessante adjektiv.
  • 5 ganger flere leser denne enn de som leser brødteksten.


2 – Et godt bilde eller en rå video

    • Bruk et originalt bilde eller video av ditt produkt/tjeneste.
    • Styr unna stockbilder så langt det lar seg gjøre.
    • Vurder om du skal bruke et profesjonelt video/bildebyrå.
  • Fordelen med video er at budskapet får lengre tid på å synke inn hos de besøkende. Dessuten er mange late og foretrekker å se en video fremfor å lese om et produkt, tjeneste eller arrangement.

3 – Fordelene ved bruk av ditt produkt/tjeneste/arrangementet

    • Tenk fordeler, ikke rams opp spesifikasjoner.
    • Fokuser på hva produktet/tjenesten gjør for å bedre folks hverdag.
  • Begrens antallet fordeler så du ikke overvelder folk.

4 – Vis tjenesten eller produktet i kontekst

    • Vis hvordan produktet/tjenesten blir brukt.
  • Bruk gjerne bilder, eller instruksjon i form av bulletpoints.

5 – Fristende kontaktskjema

    • Men ikke alltid! Bare hvis du jakter “leads”
    • I andre tilfeller kan det holde å sende kunden videre til handlekurven på nettsiden.
    • Hvis du virkelig ønsker “leads” bør du gi dem noe tilbake for å fylle ut skjemaet. F.eks: en ebok, en billett til et foredrag eller en invitasjon til et frokostmøte/seminar/webinar.
  • Vurder hvilken informasjon du ønsker at kunden skal gi deg. Tenk tilbake på ditt CRM-system og hvordan du kategoriserer dine kontakter. Husk at for mange felt kan føre til at kunden forlater din landingsside uten å gi deg noe informasjon i det hele tatt. For oss holdt det med et felt, da vi kun ønsket å få folk til å følge bloggen.

6 – Tillitselementer

    • Folk må tro på produktet ditt, så her er det viktig å vise en 3parts mening
    • Eksempler er: kundeuttalelser, kundelogoer (hvis B2B), utdrag av positive anmeldelser osv.
  • Hvis din landingsside er for et arrangement, vis til antall påmeldte

landigsside

Eksempel: Kundelogoer

7 – Call-to-Action

    • Det holder med ett!
    • Eksempler er: Ring nå! Finn ut mer! Meld deg på i dag! Kjøp nå! osv.
  • En landingsside kjent for å være den med mest suksess hadde en stor rød knapp hvor det sto: “Ikke klikk på denne knappen!”

8 – Sosiale widgets

    • Legg til sosiale widgets som viser til høye tall/“likes”. Dette viser at produktet/tjenesten/arrangementet er populært.
  • Hvis siden allerede er ganske overfylt, kan disse eventuelt legges til på bekreftelsessiden (som dukker opp etter at kunden har utført CTA (pt. 7)).

social_widgets

Eksempel: Sosiale widgets

9 – A/B-testing

    • Det kan ofte være en god ide å teste overskriften.
    • Du kan også teste hovedbildet, hvis du har to bilder du ikke greier å bestemme deg for.
  • Vi har sett tester som har ført til konverteringer opp mot 25% mot beskjedne 10%, så aldri undervurder en A/B-test.

10 – Noen siste tips på veien mot din neste landingsside

    • Fjern all navigasjon. Her bør eneste utvei være CTA.
    • Minst mulig tekst. Kun det mest nødvendige.
    • ALDRI lyv og ikke gjør antagelser om dine kunder.
    • Bruk ikke bilder som du har funnet på google.
    • Ikke selg til kundene, men guide dem.

Les vårt innlegg om landingssider del 2 her