Da jeg var gutt, lærte jeg å tjene mine egne penger ved å levere ut lokalaviser og reklamer. Noe av det viktigste jeg lærte, var at dersom man treffer på en dame som tipser i en leilighetsoppgang, da fortsetter du med å ringe på dørklokken hennes hver gang. Og dette er helt sant, det var en supersnill eldre dame som tipset meg 20 kr hver lørdag. Det eneste problemet var at jeg begynte å budsjettere, ja jeg hadde vel egentlig allerede brukt 20 kr på godteri – før jeg fikk de.
Tro det eller ei, jeg var faktisk ganske pliktoppfyllende – men hvis du ikke ønsket å bli spammet ned av reklame for 20-25 år siden, var det et veldig smart trekk å gå til anskaffelse av en sint rottweiler eller bulldog.
I dag, på samme måten som for 25 år siden, så er vi mange som gjerne vil ha vårt budskap frem til postkassene der ute, uten å skambites av en virtuell bulldog.
Og skambitt er ganske presist hva som skjer når du foretar masse e-postutsendelser (ikke spam!) av dine budskap gjennom Mailchimp eller andre liknende verktøy. Du bruker masse tid på å tenke ut et godt budskap, designer og pakker det flott inn. Du trykker på send-knappen.
(Nesten) ingenting skjer…
Jo, e-posten sendes ut til alle dine mottakere, men hvorfor er det så få som klikker seg videre fra dine e-postutsendelser?
En del av svaret er at mange markedsførere har ødelagt veldig mye for oss andre. Siden teknologien gjorde det mulig, har mange behandlet potensielle kunders e-post som de tidligere behandlet deres fysiske postkasser. Herregud, det er jo fortsatt aktører som oppfordrer sine kunder til å kjøpe e-postlister for deretter å begynne spammingen. Du vet jeg har rett, bare sjekk spamfilteret ditt 🙂
Så hvorfor ender dine e-postutsendelser opp i kampanjeinnboksen eller i verste fall i spamfilteret til mottakeren?
Resultatet av årtiers misbruk av folks e-postkontoer har medført mange sikkerhetsmessige innstramminger. Fra myndighetenes side, men i høyere grad fra de som leverer din e-posttjeneste. Google, Microsoft, Yahoo for å nevne de største.
For å beskytte deg og alle andre kunder, foregår det en automatisk klassifisering av alle e-poster som blir ankommer din e-postkonto – grovt sett ser den slik ut:
1. rangering: Privat e-post, profesjonelle og bedriftsrelaterte e-posts, transaksjonse-post – eksempelvis kvittering fra nettkjøp, bekreftelse på booking av hotell/reise, personlig informasjon, faktura etc.
2. rangering: Reklamemail, kampanje/nyhetsbrev, blogginnlegg, tilbud.
3. rangering: Spam, phishing (forsøk på å stjele identitet), misbruk av opplysninger, nyhetsbrev/reklame/kampanje som kategoriseres som spam.
Ovenstående er en veldig forenklet oversikt, men regn med at det er slik det gjøres – i grove trekk.
Hvordan få flere klikk på dine e-postutsendelser:
Her i innlegget fokuserer jeg på hva HCL Nordic gjør for å bli rangert høyest mulig. Ingen pekefingre eller advarsler, bare gode tips.
Vi sender ut to typer nyhetsbrev/varsler.For nyhetsbrevet vårt bruker vi Mailchimp – det er et kampanjenyhetsbrev og skal ikke utgi seg for å være noe annet.
Derimot har vi gått over til å bruke Mandrill når vi tipser om et nytt innlegg på bloggen. Vi har forresten allerede introdusert Mandrill til flere av våre kunder – med overraskende gode resultater.
Mandrill er, i motsetning til Mailchimp, en ren backend løsning. Mandrill fungerer godt sammen med Mailchimp siden Mailchimp kjøpte opp Mandrill for en stund tilbake.
Mandrill er for øvrig gratis, og kan kobles sammen med de fleste forretningssystemer eller apper – med en åpen API.
Med Mandrill klatrer du enkelt forklart «et hakk opp» i kvalitet på dine e-postutsendelser. Du får like bra tilgang på statistikk i Mandrill som du er vant til. Men om du misbruker Mandrill blir du kastet ut – du blir ratet i forhold til både innhold og dine mottakeres respons.
Her ser du vår rating:
Slik setter du opp e-postutsendelser med Mandrill:
Siden Mandrill er en backend løsning, trenger du en løsning i forkant, frontend. Enten et forretningssystem eller CMS som feks WordPress eller, som vi har satt den opp; gjennom Apple sin e-postapp. Se her for en kort beskrivelse av oppsett – i linken finner du beskrivelse av oppsett av Mandrill mot Apple, Outlook og Thunderbird: Get the good stuff.
Under ser du en tutorial på hvordan du kan sette opp Mandrill til å sende rett fra ditt WordPress nettsted:
Resultatetet vi har oppnådd?
Her er vår statistikk i Mandrill vs. Mailchimp:
Forklaringen på veksten i antall åpnet og antall som har klikket, handler bare om at e-posten vi har sendt ut gjennom Mandrill har fått en høyere rangering i samtlige søkemotorer.
Du kan få til samme resultat ved å sende e-postutsendelser fra din vanlige e-postkonto men da mister du all den herlige statistikken vi alle elsker.
Ikke la deg bli skambanket og spist opp av den virtuelle bulldogen.
Hvis du vil ha mer informasjon om Mandrill, Mailchimp eller Marketing Automation løsninger fra HCL Nordic, ta kontakt med oss på e-post [email protected]