Landingssiden kan brukes ganske allsidig, som jeg nevnte i del 1 av disse 3 innleggene. De kan rettes både mot forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet i sin markedsføring, og funksjonen og allsidigheten stopper ikke med å hente inn leads. De kan rett og slett brukes til akkurat det du selv ønsker å bruke de til. Ønsker du å innhente informasjon om kunders kjøpsmønstre; ja, da gjør du det! Vil du at de skal bruke siden til å booke eller bestille en time; vær så god! Skal kundene få mulighet til å melde seg på et event/arrangement; kjør på! Vil du kjøre en nettbasert konkurranse i forbindelse med en kampanje; kom igjen, lett!
En veldig stor fordel ved å gi kundene dine tilgang til tjenester via landingssiden er at du kan innhente informasjon om dem – som igjen legger seg inn i ditt CRM-system, helt automatisk. Denne informasjonen kan du i ettertid bruke på å lage målrettede kampanjer, gi bedre service, skape mersalg og øke dine kunders kunnskap samt din egen kunnskap om eksisterende og potensielle kunder.
I motsetning til vanlige nettsider er landingssiden som tidligere nevnt laget for ett formål, som er å få kunder til å gjøre en spesifikk handling. Men, ber du dine kunder gå inn på en landingsside for å gi deg informasjon du ønsker, så må du huske en viktig ting. Det du ikke selv hadde gjort gratis, gidder mest sannsynlig ikke dine kunder å gjøre heller. Gi dine kunder noe tilbake for å gi deg det du ønsker. Eksempler kan være en invitasjon til et frokostmøte, en eBok eller en “goodiebag” ved oppmøte.
Er det en feil du må unngå i alle tilfeller av en kampanje som inkluderer landingssider, så er det å ikke beholde den røde tråden. Momentumet er så viktig at det kan ødelegge hele kampanjen din om du bryter det!
Når du skal sette opp landingssiden er det mye å ta hensyn til. Les mer om dette i del 3. av innleggene som tar for seg fallgruvene ved å bygge en landingsside.
En landingsside for hvert behov
Her er et par eksempler på noen funksjoner som muligens kan hjelpe din bedrift:
-
- Påmelding
-
- Timebestilling
-
- Konkurranse
-
- Utleie
-
- Booking
-
- Innhenting av informasjon
- Annonsering
Jeg vil nevne et par bransjer og eksempler, som kan ha god nytte av landingssiden (i noen tilfeller i kombinasjon med et mailutsendingssystem). Her har vi svært ofte sett at kunder har mangedoblet trafikken til sine nettsider. La meg starte med en bransje, der i hvertfall jeg alltid må ta kontakt via telefon for å bestille time:
Frisørbransjen:
Landingssiden her kan f.eks ha som formål å gi kundene en oversikt over ledige timer og datoer samt mulighet til å booke en frisørtime utifra salongens kalender over ledige timer. Frisørsalongen kan i et slikt tilfelle også gjøre mersalg i form av å tilby kunden ekstra tjenester som vask og skyll, farging, solarium osv. Kunden vil få en kvittering på bestilt time. Det kan da også opprettes en automatisk mailutsendelse som påminnelse i forkant av timen.
-
- Oversikt over ledige timer
-
- Booke time
-
- Selge hårprodukter
- Øke mersalg og service
Jeg vet hvertfall at jeg ville satt pris på om min lokale frisøsalong hadde tatt i bruk en slik tjeneste, i stedet for at jeg må ringe hver gang og høre når hun har tid til meg, og når timen passer i hennes kalender i forhold til min. En annen bransje der jeg ser mulighetene til økt service i er verkstedbransjen. Jeg bytter verksted oftere enn jeg bytter sko, og begynner alltid letingen etter verksted i siste liten før EU-kontrollen eller servicen skal være på plass. Jeg vet godt at jeg ikke er den eneste, så her finnes det muligheter.
Verkstedbransjen:
Et verksted vil som de fleste andre bransjer ønske seg faste kunder. Mens et besøk på verksted ofte er uforutsett, vil en EU-kontroll og en bilservice ofte komme på gitte tidspunkter. For ikke lenge siden sluttet biltilsynet å sende ut påminnelse om EU-kontroll. Noen verksteder har startet å sende ut egne varsler. La kunder og potensielle kunder gå inn på landingssiden og gjøre bestillinger av timer og melde seg på varsling av EU-kontroll og service. Med varslingen kan du legge ved et godt tilbud og du vil garantert tiltrekke deg kunder.
-
- Bestille time til reparasjon
-
- Bestille time til EU-kontroll/service
- Melde seg på varsling om EU-kontroll/service
Jeg vet det fremdeles er mange verksteder som ikke benytter muligheten til å ta markedsandeler fra sine konkurrenter ved å tilby denne servicen. Det er synd for det er jo garantert tid og penger å spare på løsninger som dette. I hvertfall for små verksteder hvor en mekaniker muligens er den samme som svarer på telefonene. En annen bransje der fokuset ofte også veksles mellom telefon og jobb er resturant- og gatekjøkken-bransjen. De fleste som spiser ofte på en fast lokal burger- eller kebabsjappe, vet jo at det må ringes inn for å legge inn bestillinger. Men må det egentlig det?
Restaurant/gatekjøkken:
I denne bransjen brukes det mye tid på å ta imot bordreservasjoner og bestilling av mat som take-away og utkjøring. Dette kan forenkles ved å sende dine kunder til landingssiden, hvor de får oversikt over antall ledige bord, menyer og tilbud. Gi dem også muligheten til å gjøre en reservasjon, bestilling av mat osv. Mulighetene her for å kunne gjøre mersalg er også mye større enn ved en ordinær manuell bestilling over telefon, da du kan bruke innbydende grafiske elementer som i større grad synliggjør produktene og tjenestene. Kundene vil få en kvittering på kjøp av mat/bordreservasjon osv. på mail, og du kan fokusere på kundene i restauranten.
-
- Bestille mat
-
- Oversiktlig meny med muligheter for mersalg
-
- Oversikt ledige bord
- Gjøre bordreservasjoner
Det hadde vært kjekt å bare dratt opp mobilen og trykket på retten eller bordet du ønsker å bestille, i stedet for å ringe inn din og dine venners bestilling. Dette eliminerer også mulighetene for en feil bestilling fordi man får en bedre oversikt over hele ordren. Så hvis det å booke et bord er så enkelt, da bør det vel være like enkelt å booke et konferanserom eller et festlokale? Jeg er sikker på at hotellbransjen også kunne tatt i bruk en landingsside og spart et hav av tid.
Hotell/overnatting/camping:
Denne bransjen er ofte avhenging av å selge tjenester og mat i tillegg til å leie ut hotellrom/hytter/campingplasser. La kundene få tilgang til oversikt over ledige konferanserom, bryllupslokaler, arrangementer i regi av hotellet o.l. via en landingsside. Muligheten for mersalg er enorm. Har hotellet egne fremkomstmidler (som scooter, segway, bil) de leier ut kan disse enkelt leies ut via landingssiden.
-
- Booking av lokaler
-
- Utleie av utstyr, kjøretøy, ekstra senger o.l
- Bestilling av måltider
Det å leie ut titalls eller hundretalls hotellrom er nok kanskje å strekke kapasiteten til landingssider litt langt, på samme måte som det blir for bilbransjen å bruke den til å pushe biler.
Bilbransjen:
En bilbutikk vil nok ikke overlate salget av biler til en landingsside, mens prøvekjøring derimot er et perfekt eksempel på å få vist frem bilen på nettet og samtidig gjøre det veldig lett for kunder å bestille time. Landingssiden kan kombineres med konkurranser og tilbud. Dessuten blir det veldig lett å styre kampanjer rettet mot denne målgruppen i etterkant. Mange bilbutikker har også arrangementer for sine kunder. Link kampanjen din til en landingsside der du ber kundene om å melde seg på arrangementet mot at de mottar for eksempel en gratis bilvask ved oppmøte.
-
- Bestille prøvekjøring bil
- Påmelding event