Noe jeg ofte hører, er at «nyhetsbrev er bare slitsomt» og «er det egentlig noen som orker å lese dem lenger?» Tar jeg en rask titt i spamfolderen min kan jeg være tilbøyelig til å gi dem rett…
Så hvorfor skal vi egentlig i det hele tatt bruke tid og penger på denne kanalen?
Mitt dilemma er at jeg faktisk opplever at nyhetsbrev/eDM som markedsføringskanal er i stand til å generere kunder, betalende kunder vel å merke. Men som med alt annet innen markedsføringens verden handler veldig mye om, hvordan du gjør det og i mindre grad, hvor mye du gjør det.
For over 1 års tid siden gjennomførte jeg en spørreundersøkelse på hvor mange som egentlig åpner et nyhetsbrev, og 71% av svarene jeg fikk inn, hadde svart at ”de åpner et nyhetsbrev, dersom innholdet har en relevans i forhold til jobb og interesser”. La oss anta at dette tallet er like høyt i dag, det er lite som tilsier at tallet skulle ha endret seg mye den ene eller andre veien.
Hva jeg har lært siden februar 2014:
1. Det går fortsatt an å vinne nye kunder gjennom nyhetsbrev
Vi har tall fra egen drift, men ikke minst fra kunder vi har jobbet med over tid, som ser effekten av nyhetsbrev. Om du velger å tro på det, er helt opp til deg. Hvis du ønsker bevis, så tar vi dette over en kopp kaffe.
2. Design og innhold betyr mye for dine sjanser for konvertering
Vi har nå tall og statistikk som viser stor forskjell på et RSS drevet nyhetsbrev, kontra et nyhetsbrev du bruker tid og penger på å publisere. Anbefaler deg også å se på dine nyhetsbrev med et kritisk blikk. Et hjemmesnekret nyhetsbrev bygget med en gratis template kan være bra nok. Det kan også hende at noen ville få mer ut av å putte litt penger og tid i å få et mer gjennomført design på sine nyhetsbrev. Et nyhetsbrev er mer enn bare en e-post, den speiler selskapets omdømme og kan være med å bygge opp brandet ditt. Det bør man ikke ta alt for lett på.
3. Vær bevisst på hvilken teknologi du bruker og i hvilken sammenheng du bruker dette
Jeg har tidligere skrevet et innlegg omkring bruk av transaksjons e-post, der du har en bevisst strategi ift hva som er et nyhetsbrev og hva som er faglig stoff. Vi synliggjorde blant annet hvilket utslag det kan gi, dersom selve motoren som sørger for å sende ut innholdet blir optimert, les mer her.
4. Bygg dine adresselister organisk
Vi har nå sterke bevis på at det lønner seg å bygge opp dine adresselister organisk. Mange faller for fristelsen det ligger i å kjøpe en liste og så begynne utsendelsen. Problemet er bare, at du ikke bare fremstår som en digital cowboy, du bruker masse tid på noe som ikke fører frem. Hvilket igjen gjør at du feilaktig konkluderer med at «nyhetsbrev fungerer ikke». Under ser du et skjermbilde av en av våre kunders Mailchimp konto. Bildet illustrerer de siste 4 utsendelser, kunden har gjort. Gjett selv hvilke lister som er bygget organisk, skal gi deg et lite hint; høy åpnings- og klikkrate.
5. Gjør det enkelt for dine prospekts å booke møter, følge ditt nyhetsbrev eller blogg
Det er ikke enkelt for en kunde å motta et nyhetsbrev fra deg, dersom du ikke gjør det enkelt for vedkommende å melde seg på. Nå snakker vi ikke om popups og flyvende ufoer på nettsiden din, men å gjøre det enkelt og elegant. Det er det ingen som vil klage over. Vi anbefaler, selger og bruker dedikerte landingssider til formålet. Hvorfor, fordi det konverterer som intet annet. Du har kanskje selv opplevd forskjellen på en nettside der du virkelig merker noen har lagt sjelen og omtanke ned i din brukeropplevelse, kontra det motsatte. Nå sier jeg ikke at du ikke har lagt sjelen ned i din nettside og ikke har øye for detaljer, men dette her handler også om kompetanse og erfaring. Lars Tafjord hos oss skrev nylig om hvordan du bygger gode landingssider, les det her .
6. Design og infrastruktur er en fagkompetanse du bør putte penger og tid i
Digitale løsninger kan på én måte sammenliknes med å bygge et bad i huset vårt. Vi kan ha ulike oppfatninger av hva et flott og lekkert bad er, personlige preferanser går det vel under. Men vi (jeg i alle fall) kunne ikke drømme om å enten begynne å bygge badet selv helt fra scratch eller finne den billigste alt-muligmann til å sette opp badet for meg og gjøre både snekker, rørlegger, flis- og elektrikerarbeidet.
Det ville jo være utenkelig for de fleste tror jeg. Vi skjønner at konsekvensen av dårlig håndverk på et bad kan medføre vannskader, sopp etc. Vi kan herav dra en konklusjon om at billige håndverkere over tid ikke likevel er så veldig billige. Et retorisk spørsmål kan være, hva er konsekvensen ved å ikke investere tid og penger på fagkompetanse når du faktisk skal bygge ting som ikke bare skal fylle en lavpraktisk funksjon – men faktisk selge deg og dine/deres produkter/tjenester?
7. Segmentering av målgrupper og målrette budskap til de ulike målgruppene
Vi ser betydelige forskjeller på kunder som har en aktiv tilnærming til dette. Den største forhindringen for å kunne segmentere dine målgrupper, er at mange ikke har skjønt verdien av å ha sysakene i orden. Eller sagt på en annen måte, de fleste skjønner at man bør ha et godt regnskapssystem, som sikrer at man får betalt for sine tjenester/salg. Hvis du kan være med på premissen om at det er lurt å ha orden på regnskapet, så er ikke veien lang til å skjønne, at det kan være veldig lurt å ha god kontroll på de neste kundene, du skal sende en regning til. Jo mer data du har på dine potensielle kunder, jo større er sjansen for at de konverterer på et eller annet tidspunkt. For å kunne klemme enda mer ut av dine anstrengelser og fine nyhetsbrev, så anbefaler jeg at du begynner å tenke på segmentering. Kundesegmentering i excel, word eller outlook har kanskje vært holdbart lenge for noen, men jeg kan ikke anbefale det.
8. Klokkeslett for utsendelse, ukedag, ferie/ ikke ferie – ja dette betyr masse for responsen du får
Mailchimp som vi forhandler og bruker selv, er flinke på å anbefale brukerne et tidspunkt for utsendelse. Disse forslagene er basert på statistikkmateriale som er tilgjengelig for Mailchimp. Du bør absolutt lytte til disse forslagene, men i tillegg anfaler jeg at du tester og måle effekten av dine utsendelser. Vi har erfaringer som viser at noen typer kunder har stor suksess med utsendelser i helgen, mens andre har erfart at tirsdag-torsdag er dagene som fungerer best for dem. Her er det ingen «one size fits all», men vær bevisst og test på livet løs. Dette er også et viktig argument for ikke å bruke RSS drevet nyhetsbrev, da den vil styre utsendelsen automatisk.