Vi snakker mye om marketing consent data og event sales data, og det kan hente at vi prater så mye om det at vi tror at alle er med på samtalen. Men det er jo kanskje et vanskelig konsept, og hvis det er sånn at du bare jatter litt med skal jeg prøve å forklare det så godt jeg kan.
Bare så det er sagt: begge to er data vi overfører gjennom Lily. Men du må vite forskjellene for å kunne handle riktig mot de forskjellige gruppene.
La oss begynne med event sales data:
Event sales data – informasjonen som knytter seg til billettsalget ditt
Når vi snakker om event sales data er dette informasjon om dine billettkjøpere som lages i billettsystemet. Informasjon som hvilken konsert de har kjøpt billett til, når den skal være, hvor de skal på konsert og e-postadresse eller telefonnummer for å passe på at det er riktig person som kommer på konserten. Disse dataene tar vi ut av billettsystemet, pakker litt om og sender videre inn i Mailchimp.
Det er rett og slett informasjon som er sentralt for å få gjennomført kjøpet.
Denne informasjonen dekkes av markedsføringsloven, og derfor må vi forholde oss litt annerledes til dem enn vi gjør marketing consents. Mer om det senere. Når vi snakker om event sales data får vi kun lov til å sende dem informasjonen som er relevant til salget – men det kan inkludere ganske mye, som praktisk info og påminnelse om forestillingen som kommer.
Det er også vanlig å følge dem opp etter forestilling. Lage en spørreundersøkelse, og stille spørsmål som «Hadde du det fint?» «Har du noen tilbakemeldinger?» og «Har du lyst på mer informasjon?». Du har ikke lov til å gjøre markedsføring mot disse, så akkurat hva du kan gjøre kan diskuteres, men som en tommelfingerregel kan man si at hvis det er tilknyttet forestillingen de har vært på er det greit. Vi har mye erfaring med disse vurderingene, så hvis du lurer på noe er det bare å spørre oss.
Lurer du på hva som kan skje hvis du ikke sender ut slike e-poster? Les mer in denne artikkelen.
Oslo Nye Teater bruker dette flittig, og sender ut disse mailene før forestillingen:
Og ser du helt nederst? De spør om mottakeren vil melde seg på nyhetsbrev en gang til. Og dette skjer til og med helt av seg selv! Du skulle jo hatt sånne utsendelser du også. Ler mer om e-postbot for Ticketmaster, DX eller Eventim.
På den måten får de folk til å gi sitt marketing consent. Men hva er det?