Forskjellen på marketing consent og event sales data
August 8, 2022, 13:02 lily,Markedsføring

Vi snakker mye om marketing consent data og event sales data, og det kan hente at vi prater så mye om det at vi tror at alle er med på samtalen. Men det er jo kanskje et vanskelig konsept, og hvis det er sånn at du bare jatter litt med skal jeg prøve å forklare det så godt jeg kan.

Bare så det er sagt: begge to er data vi overfører gjennom Lily. Men du må vite forskjellene for å kunne handle riktig mot de forskjellige gruppene.  

La oss begynne med event sales data:

Event sales data – informasjonen som knytter seg til billettsalget ditt

Når vi snakker om event sales data er dette informasjon om dine billettkjøpere som lages i billettsystemet. Informasjon som hvilken konsert de har kjøpt billett til, når den skal være, hvor de skal på konsert og e-postadresse eller telefonnummer for å passe på at det er riktig person som kommer på konserten. Disse dataene tar vi ut av billettsystemet, pakker litt om og sender videre inn i Mailchimp.

Det er rett og slett informasjon som er sentralt for å få gjennomført kjøpet.

Denne informasjonen dekkes av markedsføringsloven, og derfor må vi forholde oss litt annerledes til dem enn vi gjør marketing consents. Mer om det senere. Når vi snakker om event sales data får vi kun lov til å sende dem informasjonen som er relevant til salget – men det kan inkludere ganske mye, som praktisk info og påminnelse om forestillingen som kommer.

Det er også vanlig å følge dem opp etter forestilling. Lage en spørreundersøkelse, og stille spørsmål som «Hadde du det fint?» «Har du noen tilbakemeldinger?» og «Har du lyst på mer informasjon?». Du har ikke lov til å gjøre markedsføring mot disse, så akkurat hva du kan gjøre kan diskuteres, men som en tommelfingerregel kan man si at hvis det er tilknyttet forestillingen de har vært på er det greit. Vi har mye erfaring med disse vurderingene, så hvis du lurer på noe er det bare å spørre oss.

Lurer du på hva som kan skje hvis du ikke sender ut slike e-poster? Les mer in denne artikkelen.

Oslo Nye Teater bruker dette flittig, og sender ut disse mailene før forestillingen:

Og ser du helt nederst? De spør om mottakeren vil melde seg på nyhetsbrev en gang til. Og dette skjer til og med helt av seg selv! Du skulle jo hatt sånne utsendelser du også. Ler mer om e-postbot for TicketmasterDX eller Eventim.

 

På den måten får de folk til å gi sitt marketing consent. Men hva er det?

Marketing consents – noen som aktivt har bedt om å få mer informasjon

Når du selger en billett i billettsystemet må man huke av noen avkrysningsbokser- du har helt sikkert sett dem når du har kjøpt noe på nett selv. En av disse boksene spør om at de som står bak nettsiden gjerne vil ha muligheten til å gi deg mer informasjon. 
 
«Jeg samtykker» klikker du, og hva skjer da? Du blir som regel meldt på et nyhetsbrev.
 
Dette er kjernen i Marketing consent. Da GDPR kom ble det veldig sentralt at alle som ble kommunisert til, spesielt på e-post, måtte ha gitt, og kunne trekke tilbake samtykket for å få kommunikasjonen. Det er derfor vi også har fått små tekstlinjer nederst i alle nyhetsbrev der man kan melde seg av denne kommunikasjonen.
Fordelen med dette er at nå som vi er på andre siden, og har fått god kontroll på samtykkereglene, kan vi gjøre nesten alt vi vil med informasjonen.
 
Og når vi da kombinerer det med Event sales data som vi snakket om tidligere, har vi mange muligheter. Data i seg selv er kanskje ikke så spennende, men når vi setter den sammen på spesielle måter kan vi bruke den til mye morsomt. Vi kan for eksempel lage en tag basert på hvilken konsert de har vært på, og et segment med alle som har vært på rockekonsert hos dere det siste året. Derfra kan vi sende ut et forhåndssalg når et kjent rockeband skal spille hos deg. For her har vi samlet en gruppe mennesker som både har vært hos deg før, de er interessert i rock, men de er også gode nok kunder til å ville ha mer informasjon om det som skjer hos deg.
 
Og det er også det som er kjernen. Hvis du gjør en god nok jobb rundt det faktiske salget, hender det ofte at de vil ha mer informasjon fra deg. Og når du i tillegg sier ifra at du vil at dette skal gå helt av seg selv, da er du på god vei til et helt selvgående markedsføringssystem!