Landingssiden Unbounce

09 nov Landingssider del 2 – Hva kan min bransje bruke landingssiden til?

Landingssiden kan brukes ganske allsidig, som jeg nevnte i del 1 av disse 3 innleggene. De kan rettes både mot forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet i sin markedsføring, og funksjonen og allsidigheten stopper ikke med å hente inn leads. De kan rett og slett brukes til akkurat det du selv ønsker å bruke de til. Ønsker du å innhente informasjon om kunders kjøpsmønstre; ja, da gjør du det! Vil du at de skal bruke siden til å booke eller bestille en time; vær så god! Skal kundene få mulighet til å melde seg på et event/arrangement; kjør på! Vil du kjøre en nettbasert konkurranse i forbindelse med en kampanje; kom igjen, lett!

En veldig stor fordel ved å gi kundene dine tilgang til tjenester via landingssiden er at du kan innhente informasjon om dem –  som igjen legger seg inn i ditt CRM-system, helt automatisk. Denne informasjonen kan du i ettertid bruke på å lage målrettede kampanjer, gi bedre service, skape mersalg og øke dine kunders kunnskap samt din egen kunnskap om eksisterende og potensielle kunder.

I motsetning til vanlige nettsider er landingssiden som tidligere nevnt laget for ett formål, som er å få kunder til å gjøre en spesifikk handling. Men, ber du dine kunder gå inn på en landingsside for å gi deg informasjon du ønsker, så må du huske en viktig ting. Det du ikke selv hadde gjort gratis, gidder mest sannsynlig ikke dine kunder å gjøre heller. Gi dine kunder noe tilbake for å gi deg det du ønsker. Eksempler kan være en invitasjon til et frokostmøte, en eBok eller en “goodiebag” ved oppmøte.


Er det en feil du må unngå i alle tilfeller av en kampanje som inkluderer landingssider, så er det å ikke beholde den røde tråden. Momentumet er så viktig at det kan ødelegge hele kampanjen din om du bryter det!


 

Når du skal sette opp landingssiden er det mye å ta hensyn til. Les mer om dette i del 3. av innleggene som tar for seg fallgruvene ved å bygge en landingsside.

 

En landingsside for hvert behov

Her er et par eksempler på noen funksjoner som muligens kan hjelpe din bedrift:

  • Påmelding
  • Timebestilling
  • Konkurranse
  • Utleie
  • Booking
  • Innhenting av informasjon
  • Annonsering

 

Jeg vil nevne et par bransjer og eksempler, som kan ha god nytte av landingssiden (i noen tilfeller i kombinasjon med et mailutsendingssystem). Her har vi svært ofte sett at kunder har mangedoblet trafikken til sine nettsider. La meg starte med en bransje, der i hvertfall jeg alltid må ta kontakt via telefon for å bestille time:

Landingssiden Frisoer

Frisørbransjen:

Landingssiden her kan f.eks ha som formål å gi kundene en oversikt over ledige timer og datoer samt mulighet til å booke en frisørtime utifra salongens kalender over ledige timer. Frisørsalongen kan i et slikt tilfelle også gjøre mersalg i form av å tilby kunden ekstra tjenester som vask og skyll, farging, solarium osv. Kunden vil få en kvittering på bestilt time. Det kan da også opprettes en automatisk mailutsendelse som påminnelse i forkant av timen.

  • Oversikt over ledige timer
  • Booke time
  • Selge hårprodukter
  • Øke mersalg og service

 

Jeg vet hvertfall at jeg ville satt pris på om min lokale frisøsalong hadde tatt i bruk en slik tjeneste, i stedet for at jeg må ringe hver gang og høre når hun har tid til meg, og når timen passer i hennes kalender i forhold til min. En annen bransje der jeg ser mulighetene til økt service i er verkstedbransjen. Jeg bytter verksted oftere enn jeg bytter sko, og begynner alltid letingen etter verksted i siste liten før EU-kontrollen eller servicen skal være på plass. Jeg vet godt at jeg ikke er den eneste, så her finnes det muligheter.

Landingssiden Verksted

Verkstedbransjen:

Et verksted vil som de fleste andre bransjer ønske seg faste kunder. Mens et besøk på verksted ofte er uforutsett, vil en EU-kontroll og en bilservice ofte komme på gitte tidspunkter. For ikke lenge siden sluttet biltilsynet å sende ut påminnelse om EU-kontroll. Noen verksteder har startet å sende ut egne varsler. La kunder og potensielle kunder gå inn på landingssiden og gjøre bestillinger av timer og melde seg på varsling av EU-kontroll og service. Med varslingen kan du legge ved et godt tilbud og du vil garantert tiltrekke deg kunder.

  • Bestille time til reparasjon
  • Bestille time til EU-kontroll/service
  • Melde seg på varsling om EU-kontroll/service

 

Jeg vet det fremdeles er mange verksteder som ikke benytter muligheten til å ta markedsandeler fra sine konkurrenter ved å tilby denne servicen. Det er synd for det er jo garantert tid og penger å spare på løsninger som dette. I hvertfall for små verksteder hvor en mekaniker muligens er den samme som svarer på telefonene. En annen bransje der fokuset ofte også veksles mellom telefon og jobb er resturant- og gatekjøkken-bransjen. De fleste som spiser ofte på en fast lokal burger- eller kebabsjappe, vet jo at det må ringes inn for å legge inn bestillinger. Men må det egentlig det?

Landingssiden Restaurant

Restaurant/gatekjøkken:

I denne bransjen brukes det mye tid på å ta imot bordreservasjoner og bestilling av mat som take-away og utkjøring. Dette kan forenkles ved å sende dine kunder til landingssiden, hvor de får oversikt over antall ledige bord, menyer og tilbud. Gi dem også muligheten til å gjøre en reservasjon, bestilling av mat osv. Mulighetene her for å kunne gjøre mersalg er også mye større enn ved en ordinær manuell bestilling over telefon, da du kan bruke innbydende grafiske elementer som i større grad synliggjør produktene og tjenestene. Kundene vil få en kvittering på kjøp av mat/bordreservasjon osv. på mail, og du kan fokusere på kundene i restauranten.

  • Bestille mat
  • Oversiktlig meny med muligheter for mersalg
  • Oversikt ledige bord
  • Gjøre bordreservasjoner

 

Det hadde vært kjekt å bare dratt opp mobilen og trykket på retten eller bordet du ønsker å bestille, i stedet for å ringe inn din og dine venners bestilling. Dette eliminerer også mulighetene for en feil bestilling fordi man får en bedre oversikt over hele ordren. Så hvis det å booke et bord er så enkelt, da bør det vel være like enkelt å booke et konferanserom eller et festlokale? Jeg er sikker på at hotellbransjen også kunne tatt i bruk en landingsside og spart et hav av tid.

Landingssiden Hotell

Hotell/overnatting/camping:

Denne bransjen er ofte avhenging av å selge tjenester og mat i tillegg til å leie ut hotellrom/hytter/campingplasser. La kundene få tilgang til oversikt over ledige konferanserom, bryllupslokaler, arrangementer i regi av hotellet o.l. via en landingsside. Muligheten for mersalg er enorm. Har hotellet egne fremkomstmidler (som scooter, segway, bil) de leier ut kan disse enkelt leies ut via landingssiden.

  • Booking av lokaler
  • Utleie av utstyr, kjøretøy, ekstra senger o.l
  • Bestilling av måltider

 

 

Det å leie ut titalls eller hundretalls hotellrom er nok kanskje å strekke kapasiteten til landingssider litt langt, på samme måte som det blir for bilbransjen å bruke den til å pushe biler.

Landingssiden Bilbransjen

Bilbransjen:

En bilbutikk vil nok ikke overlate salget av biler til en landingsside, mens prøvekjøring derimot er et perfekt eksempel på å få vist frem bilen på nettet og samtidig gjøre det veldig lett for kunder å bestille time. Landingssiden kan kombineres med konkurranser og tilbud. Dessuten blir det veldig lett å styre kampanjer rettet mot denne målgruppen i etterkant. Mange bilbutikker har også arrangementer for sine kunder. Link kampanjen din til en landingsside der du ber kundene om å melde seg på arrangementet mot at de mottar for eksempel en gratis bilvask ved oppmøte.

  • Bestille prøvekjøring bil
  • Påmelding event

 

 

Jeg vet det finnes mange bransjer til som kunne hatt bruk for en landingsside. Så hvis din bransje ikke er nevnt og du fikk en god idè til løsning for din bransje, så kan du vinne en!


Hvordan kan din bedrift ta i bruk landingssider?

Har du en god ide til en landingsside? Fortell oss om den her!

Kommentarer