Sender du alt til alle, eller noe til noen?
September 12, 2019, 12:13 Markedsføring,Strategi by Kathrine

Dette er en setning de fleste bør leve etter når man skal ut med enten nyhetsbrev eller annen digital markedsføring. Det å kjenne sine kunder og deres behov er viktig for å skape en tillit innad i kundeforholdet. Og hvordan blir man kjent med kundene sine? Jo, man segmenterer.

Motivasjon: 

Alle kunder sitter med ulike behov, interesser, holdninger, etc. og det er derfor gunstig for din bedrift å segmentere/sortere disse inn i grupper. Når man segmenterer vil man sitte med muligheten til å kunne påvirke den målgruppen man vil nå ut til. Gruppene kan deles inn i for eksempel kunder som bor på Østlandet, de som liker pop-musikk eller de som interesserer seg for mat. 

Så hvorfor er segmentering nyttig for deg? De fleste vil kanskje tenke at jo flere du kan sende ut til, desto fler når du ut til. Men dette er svært sjeldent tilfellet. Sett at du har en kampanje du sender ut til 100.000 kunder via et nyhetsbrev, og bare 20% åpner. Ville det ikke da vært mer gunstig å kunne dele opp disse 100.000 kundene i grupper og sende de ulike gruppene aktuelt innhold slik at åpningsraten blir høyere og igjen genererer mer salg? Tenk gjerne; kvalitet over kvantitet. 

Fordel: 

Det finnes mange måter å hente inn data på. Med for eksempel en integrasjon mellom ditt CRM, et billettsystem, etc. eller et påmeldingsskjema og landingsside, gir du kundene en mulighet til å gjøre seg tilgjengelig for markedsføring, og du får en unik mulighet til å kommunisere på en helt ny måte med ditt publikum på. 

Ved å fokusere på hver enkelt kunde kan dette øke både mersalg og merkekjennskap. En annen fordel med segmentering er at du blir kjent med kundene dine og de ulike gruppene etter hvert som tiden går. Da blir det enklere i forhold til; hva responderer de ulike gruppene på? Når på dagen åpner de nyhetsbrevene? Hva får klikk? Hva er de interesser i? Og så videre. 

Konsekvens:

Vår erfaring med kunder som jobber på denne måten, er at åpningsrate og klikkrate øker med langt over det dobbelte. Opp til 100% på åpningsrate, og flere hundre prosent på klikkrate. Dette fører naturlig til økt omsetning og mer fornøyde kunder.

Vil du vite mer om hvordan dette gjøres i praksis? Meld deg på vårt nyhetsbrev for å være den første til å motta vårt neste blogginnlegg her.