Lily — en suksesshistorie
For at vi skal kunne fortelle om denne suksesshistorien mellom HCL Nordic, Lillestrøm Kultursenter og DX, må vi ca. 1 år tilbake da vi ble kontaktet av Lillestrøm. De hadde vært på et MailChimp-kurs i regi av HCL og fant ut at HCL hadde verktøy for å hjelpe dem med å bedre informasjonsflyten til deres kunder. I første omgang ønsket Lillestrøm å bedre rekruttering av e-postadresser fra deres kunder i eBillett og automatisk sende ut velkomstbrev til billettkjøpere før forestillinger. Lillestrøm ønsket da at HCL og DX skulle ta en prat sammen.
Vi satt oss ned med HCL og jobbet mot å kunne best gi Lillestrøm en løsning som dekket deres behov. DX har data og integrasjon og HCL har verktøyet og kompetansen for utførelse. Sammen opprettet vi løsningen lily (tidligere Tick-In).
Ca. 1 år med løsningen har nå 10 DX-kunder tatt i bruk lily. Lillestrøm Kultursenter har fått en høyere vekst av mailadresser til deres nyhetsbrev, samt at de sparer tid og ressurser på å ikke måtte sende ut manuelle velkomstbrev med informasjon om hver enkelt forestilling. Lillestrøm sin nyhetsbrev-database har økt fra 3100 e-poster til 8100 e-poster per oktober 2019 og har en åpningsraten på nyhetsbrevene som ligger på ca. 30–35%, og deres velkomstbrev ligger på ca. 65–90%. Dette er en flott vekst og noe Lillestrøm ønsker å bygge videre på. Markedssjef hos Lillestrøm Kultursenter, Anne Merete Rodem sier at de er godt fornøyd med samarbeidet og leveransen til HCL
Velkomstbrev er brev hvor man kan gi ut informasjon om et arrangement som skal starte kort tid etter at brevet er sendt ut. Claus Lorentzen, daglig leder i HCL ser at det er et snitt opp mot 70–90% på åpningsraten av slike velkomstbrev.