En musikers hverdag består ofte av mer enn å øve på instrumentet, holde konserter og skrive låter. For mange kan det ta vel så lang tid å «selge seg selv», for eksempel å booke jobber eller drive egen promotering for å få publikum til å møte opp. Her er epost et glimrende hjelpemiddel, men den nye personvernlovgivningen – GDPR – har skapt mye hodebry.
MP ble tidligere i høst kontaktet av teknologiselskapet HCL Nordic, som bygger nettsider, nettbutikker, digitale løsninger og integrasjoner. De er partnere med Visma, Google og MailChimp, og har utviklet en løsning som integrerer Ticketmaster og MailChimp. Vi tok en prat med rådgiver/kursholder Cathrine Gudesen Torp for å finne ut hvordan dette kan hjelpe musikere.
– GDPR gjør det ulovlig å kontakte folk som ikke har samtykket i å kunne bli kontaktet, og dette gjør det naturligvis vanskeligere å drive epost-markedsføring. For de av oss som driver med musikk, jeg er selv en av dem, så mistet man en verdifull mulighet med GDPR. Siden vårt firma har jobbet med Ticketmaster tidligere, var vi klar over at alle kunder der har samtykket til å kunne bli kontaktet. Du får ikke kjøpt en billett hos Ticketmaster uten å akseptere dette.
– Sånn må det kanskje være?
– Ja. Arrangøren må eksempelvis kunne melde fra om endringer eller avlysninger og så videre. Siden billettene til svært mange arrangementer selges via Ticketmaster kom vi til at dette var en fin workaround for å lage en løsning som kunne gavne mange.
– Hvordan?
– Vi kobler dataene fra Ticketmaster til din Mailchimp-konto. Epost-adressene til dine billettkjøpere, som har samtykket til å motta informasjon og/eller markedsføring fra deg, havner i din Mailchimp-konto klar til bruk. På den måten har du skaffet deg verdifulle epost-adresser uten å løfte en finger, og kan sende ut nyhetsbrev i en listestruktur som ivaretar personvern.
– Men det betyr at du bare har epostene til de som har kjøpt billetter på dine arrangementer?