Hva er remarketing? Joda..
June 7, 2016, 15:20 Google by Claus

Hva er ikke mer irriterende enn urelevante annonser? Som når du ser et program på tv og det dukker opp reklame for aftershave hvis du er kvinne, eller for tamponger og bind, dersom du er mann. Eventuelt en annonse for flotte hyttetomter i Trysil, og du er 14 år og bor på promperommet. Mye reklame sikter bredt og treffer mye mer enn bare målgruppen sin.

De fleste vi har spurt svarer “ja” på spørsmål om de noen gang har besøkt en nettside eller mobilapp for deretter å se remarketing-annonser fra akkurat disse sidene når de surfer videre på nettet. For noen kan det være irriterende, mens for noen andre kan det være en nyttig påminnelse. Uansett vil det i de aller fleste tilfeller være relevant for publikummet. Så du kan du jo spørre deg; hva er verst av relevante eller urelevante annonser? Om annonsøren er flink til å nå sin målgruppe på en kreativ og interessant måte kan du jo spørre deg; hva er best av relevante eller urelevante annonser?

For deg som bedrift og annonsør kan remarketing være et veldig nyttig verktøy dersom du ønsker

  • å forbedre din synlighet
  • skape merkevarebevissthet
  • forbedre mersalg
  • holde kontakten i gang med kunder i en aktiv kjøpsprosess

 

Med remarketing kan du nå frem til folk som forlatt nettbutikken din uten å ha kjøpt noe. Ved å vise relevante annonser når de surfer videre på nettet, søker i google eller bruker en mobilapp, kan du på nytt oppnå kontakt. Du når frem til folk når de er mest engasjert og når sjansen er størst for at de kjøper noe. Om ikke brukeren kjøper produktet/tjenesten din der og da, så vil det i mange tilfeller gjøre at merkevaren din er «top of mind” når de er klare for å gjøre kjøpet. Målgruppen i remarketing annonseringen kjenner jo allerede til dine produkter/tjenester, så budskapet kunne jo ikke vært mer målrettet.

 

Hva er remarketing i praksis?

  1. Kunden (den potensielle kunden/et lead) besøker nettsiden din eller mobilappen din
  2. Cookies lagrer informasjonen om kunden
  3. Kunden forlater nettsiden din og fortsetter å surfe på nettet
  4. Kunden blir eksponert for spesialtilpassede relevante annonser
  5. I mange tilfeller kommer kunden tilbake til nettsiden din

 

Hva er remarketing hcl nordic

Både Google og Facebook tilbyr remarketing;

Google Remarketing

Google tilbyr tilpasset remarketing som;

Standard remarketing
som viser dine annonser til tidligere besøkende av ditt nettsted.

Dynamiske remarketing
som tar dette ett skritt videre ved å vise annonser av de samme produktene/tjenestene folk har vist interesse for på nettstedet ditt.

Remarketing for mobilapper
viser annonser til personer som har brukt en mobilapp eller et mobilnettsted, når de bruker andre mobilapper eller surfer på andre mobilnettsteder.

Remarketinglister for søkeannonser
viser annonser til tidligere besøkende når de foretar oppfølgingssøk på Google etter å ha forlatt nettstedet ditt.

Video-remarketing
som viser annonser til personer som har sett på videoene dine eller vært inne på YouTube-kanalen din.

 

Facebook Custom Audience

Custom Audiences er en effektiv måte for deg å nå folk på Facebook etter at de har besøkt nettstedet ditt. Du kan installere Facebook piksel på nettstedet ditt for å fange opp informasjon om trafikken på nettsiden, eller på enkeltsider. Deretter kan du nå disse på Facebook og la dem fortsette opplevelsen av dine produkter/tjenester når de blar seg nedover newsfeeden.