responsiv mobiltilpasset nettside

30 mar Mobilvennlig nettside – Har du ikke det enda?

Om du sitter på bussen, toget, trikken, flyet eller båten på vei til eller fra jobb i hverdagen, har du kanskje fått med deg at det sitter en del mennesker og surfer på mobilen sin? Nettrafikken fra mobiltelefoner har for lengst tatt igjen trafikken fra desktop. Og tendensen fortsetter å vokse i et enormt tempo. Når nettrafikken fra mobile enheter vokser, vil jo det si at også netthandelen fra mobile enheter øker. Om din bedrift da ikke har en responsiv/mobilvennlig nettside som tilpasser seg forbrukerens skjerm, kan du banne på at du går glipp av kunder.

Flere og flere bruker bruker nå mobilen eller nettbrettet når de handler på nettet. I følge TNS Gallup ble det i 2015 handlet for nesten 10 milliarder i norske nettbutikker. Da er det veldig lurt og tenke i mobile enheters baner når det kommer til markedsføringen. Og før du engang tenker tanken på å kjøre annonsering eller andre markedsaktiviteter for å skape trafikk til nettsiden din, må du sørge for at forbrukeren kommer til en nettside som er tilpasset ens enhet. Enten det er mobil, desktop eller nettbrett.

– Usikker på om du har en responsiv/mobilvennlig nettside? Sjekk her

En responsiv nettside vil tilpasse seg og se bra ut på alle de forskjellige skjermstørrelsene. Der layouten på nettsiden endrer seg etter hvilken enhet/skjerm forbrukeren benytter. På en smarttelefon vil en mobiltilpasset nettside ofte gjøre så teksten bli større, kolonnene vil bli færre, og bildenes bredde vil tilpasse seg bredden på mobilskjermen. Alt for at du skal slippe og zoome inn og ut for å lese tekst og se bilder, samtidig som du skal ha en god oversikt over nettsiden i sin helhet. Dette er med på å skape en god brukeropplevelse, som igjen er ekstremt viktig for nettsider som selger produkter/tjenester. Tall viser faktisk til flere bransjer der oppimot 50 % av kundene går videre til en konkurrerende nettside dersom de kommer til en ikke-mobilvennlig nettside.

 

responsiv mobiltilpasset nettside

En nettside er mobilvennlig dersom følgende kriterier blir møtt:

Tekststørrelser kan leses uten å zoome.
Bredden justeres automatisk til skjermen, slik at brukerne ikke trenger å scrolle horisontalt.
Klikkbare elementer er plassert langt nok fra hverandre, slik at man treffer riktig link med fingeren
Programvare (som ikke er vanlig på mobile enheter) som f.eks. Flash, ikke blir brukt.

 

SEO spiller også en viktig rolle

Google jobber for å gi sine kunder de mest relevante og beste søkeresultatene. Når brukeropplevelse er en viktig faktor vil selvfølgelig Google prioritere disse i sine resultater. Du vil med andre ord bli “straffet” dersom nettsiden din ikke er mobiltilpasset. I motsatt fall blir du selvfølgelig belønnet med en bedre plassering dersom du allerede har gjort tiltak for å møte dine kunders brukeropplevelse med en responsiv nettside. I mai 2016 strammet Google inn vektleggingen av mobilvennlighet enda mer

 

 

Størst trafikk fra mobil eller desktop?

For mange bransjer i forbrukermarkedet vil du sannsynligvis se at trafikken fra mobil og nettbrett er langt foran trafikken fra desktop. Mens for bedriftsmarkedet er det noe jevnere. Dette er generell statistikk, og gjelder ikke nødvendigvis din bransje. Det kommer helt an på produktet du selger, målgruppen du selger til og hvor bedriften din holder til i landet. Den eneste måten å finne ut nøyaktig hvor mange som kommer fra de forskjellige enhetene på, er å se på tallene for akkurat din nettside. Om du ikke har tilgang på slike tall via nettsiden sin, eller vet hvor du skal få tak i de, er Google Analytics et veldig godt verktøy. Google analytics er gratis og gir deg en omfattende oversikt over statistikken på nettsiden din.

Her kan du hente ut tall som blant annet viser antall besøk du har i måneden, hvilken nettleser de bruker, hvor i landet de kommer ifra, og viktigst i denne sammenhengen; prosentvis hvilke enheter som skaper trafikk til nettsiden din.

Mobile first?

responsiv mobiltilpasset nettsideUavhegig av tallene du får opp, bør du uansett ha en responsiv/mobilvennlig nettside, men dersom nettsiden har en høyere trafikkstrøm fra mobile enheter bør du vurdere å tenke “mobile first”. “Mobile first” vil si at du retter din digitale markedsføring først og fremst som mobilbrukerne. Nettsiden er jo ofte den mest sentrale delen innen digital markedsføring, og for å satse på “mobile first” bør du altså tilpasse desktop-layouten etter mobil-layouten i stede for motsatt. Altså en mer lineær modell, med et design av enklere utrykksform, få kolonner og større tekststørrelse.

Konvertere til en responsiv nettside

Som regel går det veldig fint å bygge ut eksisterende nettside til å bli responsiv. Om nettsiden er bygget på åpne løsninger som med eksempelvis WordPress, Drupal eller Joomla er det aldri noe problem. I noen tilfeller er man låst til leverandørens egne publiseringsverktøy som ikke tilbyr deg mobiltilpasset nettside, og da kan det være resurs- og tidkrevende å få nettsiden over i en åpen løsning.

– Ta kontakt med oss om du ønsker mer informasjon om responsive/mobilvennlige nettsider

 


 

Kommentarer