6 gode grunner til hvorfor du skal ha en chat funksjon
March 1, 2018, 12:42 WordPress/WooCommerce by Claus

Chat. Den kjappe måten å snakke med noen på. Noen bokstaver, et klikk og noen sekunder senere får du et svar. Chat har seilet opp som vår tids mest brukte kommunikasjonskanal. Til og med smarttelefonenes SMS-system er bygget opp som en chat-funksjon. Det samme gjelder Facebooks messenger, Snapchat, Instagram og mange fler. Fordelen er effektiviteten. Du får raskt svar, og ser gjerne når mottakeren er i ferd med å skrive til deg. Ulempen er at vi har blitt en utålmodig generasjon. Vi vil ha svar NÅ.

Se muligheter i folks utålmodighet!

Hvordan kan man dra nytte av denne utålmodigheten i arbeidslivet? Fremdriften til et selskap styres av den enkeltes effektivitet, kollegaers informasjonsflyt og tilgjengeligheten for og til en kundegruppe. Så hvordan gjøre seg enda mer tilgjengelig for kundegruppen sin? Svaret er herved gitt: Du må ha en CHAT-funksjon!

I HCL Nordic har vi lenge brukt ulike Chat-systemer som kommunikasjonskanal mellom ansatte, fremfor bruk av mail og telefon. Den siste tiden har vi også åpnet opp for at kunder kan kontakte oss gjennom en chat-kanal som ligger på våre nettsider. Effekten er utrolig!

La meg beskrive den nærmere.

«Talk to» eller rett og slett «TAWK.TO»?

Det finnes mange ulike leverandører av chat-løsninger. HCL Nordic bruker gratis-appen «Tawk.to». Tawk.to er en app som via en enkel integrasjon kan kobles til WordPress som en plugin. Chatten kan både ha automatiske kjappe svar, håndteres av en ansatt, eller begge deler. Ansatte svarer på chat-henvendelser via mobil eller desktop, og kan være enten pålogget etter avlogget. Tjenesten er gratis, men mot en symbolsk pris, kan du bytte ut tawk.to sin logo med selskapets egen logo. Brukervennlig og effektivt.

Her skal vi gi deg 6 gode grunner til hvorfor du bør få en Chat-funksjon på dine nettsider:

Fordeler for kunden:

  1. Kunder får svar på sin henvendelse på minuttet.

 

Kan du huske sist gang du fikk en så rask tilbakemelding på en mail? I vår påloggede tid svarer vi stort sett innen 30 sekunder. Å få svar på en henvendelse til et selskap på under ett minutt, er i våre øyne svært bra. Kontakter man et selskap via mail kan man riktignok ofte få et raskt svar, men i verste fall forsvinner mailen så langt ned i mailboksen at den går i glemmeboken. Her får du svar på minuttet.

 

  1. Kunder kan stille spørsmål om dine tjenester.

Kundene kan «teste» oss som selskap før de spør om et tilbud. Er de der? Svarer de? Hva svarer de? Kan jeg stole på disse folkene? Her finnes en kanal hvor man som kunde kan stille spørsmål om våre tjenester, og dermed kan kompetansen til en viss grad utprøves, før man ber om et tilbud eller gir seg til kjenne.

  1. Kunden kan velge å være anonym.

Kunden legger altså ikke igjen e-post eller annen ID før han eller hun selv finner det nødvendig for videre fremdrift i forespørselen, noe som skaper både tillit og trygghet for kunden. Dersom du tilbyr en tjeneste kunden er på utkikk etter, kan kunden selv velge å gi seg til kjenne, dele en e-postadresse eller be om et tilbud.

Fordeler for selskapet:

  1. Terskelen for å kontakte deg forsvinner. Du er kun et tastetrykk unna, og får derfor flere henvendelser og leads.

Vi får daglig leads gjennom denne kanalen, og vi ser at terskelen for å kontakte oss nå er lavere enn noen gang. Chatten er tilgjengelig på kundens skjerm, og meldingene sendes direkte til oss, ikke via en e-post.

  1. Svært brukervennlig, og pålogget «on-the-go»

 

Appen laster du ned til mobilen, og pushvarselet hjelper deg til å svare raskt i pålogget tid.

  1. Du får muligheten til å snakke med kundegruppen din, fremfor å bare svare på forespørsler.

Her møter vi kundene, én til én, kun ved å være på tilbudssiden. Jeg tror kundene ser på dette som god service. Tjenesten krever så klart at vi er pålogget og svarer innen rimelig tid. Siden henvendelsen i utgangspunktet er anonym, får vi jo ingen dialog om vi svarer «for sent»…

Dette har virkelig blitt det mest spennende push-varselet mobilen byr på om dagen. «Et pling» som gir direkte kontakt med en mulig kunde! Det er utrolig spennende å kjenne på pulsen i markedet gjennom denne kanalen.

Kanskje du også gjerne vil kontakte oss, men kjenner på «dørstokkmila»? Eller kanskje du drømmer om å senke terskelen for kontakt mellom deg og dine kunder? En chat-funksjon gir dine nåværende og fremtidige kunder muligheten til å snakke med DEG!

Les mer om våre tjenester for nettsider her.