hva er søkemotoroptimalisering seo hcl nordic

09 feb Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Hva er søkemotoroptimalisering? eller SEO som står for Search Engine Optimization? Jo, det er en form for digital markedsføring som fokuserer på økende synlighet i søkemotorresultater for organiske (ikke-betalt) treff. Det handler både om å få din rangering i søkeresultatene til å stige, øke trafikken til dine nettsider/landingssider og gi dine brukere/kunder en bedre opplevelse av nettsiden din.

hva er søkemotoroptimalisering

Hvorfor trenger jeg søkemotoroptimalisering?

Det finnes veldig mange aspekter til søkemotoroptimalisering, alt ifra teksten, ordene og bildene du har på nettsiden din, til måten andre nettsider linker til deg på nettet. Søkemotoroptimalisering er i mange tilfeller bare et spørsmål om å sørge for at nettstedet ditt er strukturert på en måte som gjør at søkemotorene lettest mulig skal forstå hva den inneholder, så de igjen kan plassere den best mulig i forhold til hvor relevant den er til søkeordet det blir søkt på.

Men søkemotoroptimalisering handler ikke om å bygge en nettside som er optimalisert for søkemotorene. Det handler i ytterste grad om å gjøre nettstedet bedre for menneskene som gjør søkene. Det er et ordtak som heter “Google elsker deg bare når alle andre elsker deg først” som sier ganske mye om at disse prinsippene går hånd i hånd. Egentlig bør det ikke hete søkemotoroptimalisering, men me

Det handler også i stor grad om å finne ord og uttrykk (søkeord) som flest mulig folk bruker i søkemotorene. Er siden din optimalisert på disse søkeordene, vil det generere mer trafikk til nettstedet ditt samt gjøre det mer vennlig for søkemotorer og de besøkende til siden.

 

Hvorfor klarer ikke søkemotorene å forstå siden min uten søkemotoroptimalisering?

Søkemotorer har “roboter” som går igjennom alle nettsider. Disse er svært komplekse og har kommet langt i utviklingen. De store søkemotor-selskapene jobber kontinuerlig med å forbedre sin teknologi så “robotene” kan grave dypere og gi bedre resultater for brukerne. Det er imidlertid en grense for hvor intelligent disse kan operere uten menneskelig hjelp. Og det er derfor de trenger deg, nettopp for å gi brukerene sine mest mulig relevant resultat, og som takk for hjelpen øker du trafikken til din nettside, som igjen kan øke din kundemasse.

 

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre?

Det er ganske lett å forstå det grunnleggende. De enkle grepene utgjør som regel en stor forskjell, og mange av disse kan de fleste greie selv. Det finnes masse gratis-tips til søkemotoroptimalisering tilgjengelig for alle på nettet, blant annet i innlegg som 17 SEO tips – til deg som vil utføre selv.

Avhengig av hvor mye tid du er villig til å bruke, din vilje til å lære og størrelsen og kompleksiteten av nettstedet ditt, må du selv finne ut om du trenger en SEO-spesialist for å håndtere dette for deg. Dette fagfeltet er ikke blant de eldste og mest utviklede. Firmaer som praktiserer søkemotoroptimalisering kan derfor variere veldig i kunnskapsnivå, noen har et høyt spesialisert fokus, mens andre har en bredere og mer generell tilnærming.

 

Unngå black hat SEO

Black hat SEO referer til metoder som kun fokuserer på søkemotorene, og ikke et menneskelig publikum. Vanligvis blir søkemotorenes retningslinjer brytt på veien i å optimalisere en nettside. Typiske black hat SEO-taktikker er blant annet; usynlig eller bitteliten tekst, urelevante søkeord, keywoord stuffing (repetere søkeordet uten at det gir noen mening), duplisert innhold, doorway/gateway pages osv. Dette er ikke veien vi anbefaler noen å ta, for å oppnå gode posisjoner i søkemotorene. Styr også unnå firmaer som garanterer øverste resultatplass i Google, det er det nemlig ingen som kan.

 

Grunnleggende tips til søkemotoroptimalisering

Første tips vil alltid være og skrive godt og unikt innhold. For å gi noen enkle forklaringer på elementene som spiller en rolle for søkemotoroptimalisering, har vi valgt å bruke oss selv som eksempel. Her har vi altså gått inn i Google og søkt på “HCL Nordic”.

hva er søkemotoroptimalisering seo

 

I tillegg til å ha på plass elementene over, bør du også spørre deg selv:

Er “img alt” teksten i bildene mine tomme? (teksten som følger med bildene, som bør inneholde søkeordet)
Hva står det i H1, H2, H3..-headingene/subheadingene? (minst 2 av dem bør inneholde søkeordet)
Hvor mange eksterne linker har du? (linker som fører til troverdige eksterne nettsider, minst 10 og maks 100)
Hvor lang er brødteksten, på siden det gjelder? (bør være minst 300 ord og inneholde relevante søkeord (5 – 20%))
Har jeg mange linker som fører til 404-sider? (sider som ikke eksisterer)
Finnes det linker fra troverdige nettsider som fører til min nettside?
Tar det mer enn 4 klikk for å nå en av mine undersider/landingssider? (Aller helst kun 2 klikk)
Er du på sosiale medier? (sosiale medier som facebook, youtube og twitter rangerer høyt)
Er nettsiden min tilpasset for mobile enheter?
Laster nettsiden min tregt? (Dvs. er det tunge bilder, tunge script, høy responstid på tjeneren, dårlig nettleserbufring? m.m.) – Sjekk din nettsides lastetid og mobilvennlighet her.

 

Trenger du hjelp til å finne de mest populære søkeordene din målgruppe bruker?

Google har et verktøy som heter “Søkeordplanlegger”, der kan du blant annet søke etter de mest populære søkeordene for ditt produkt/tjeneste/ bransje. Du kan også få hjelp til å sette opp en slik søkeordsliste. Søkeordplanleggeren kan også hjelpe deg med å finne ut hva som søkes etter. F.eks. så kan man se at ordet “nanbrød” blir søkt på 4400 ganger per måned, mens den riktige skrivemåten “naanbrød” kun blir søkt på 320 ganger per måned. Det er mer enn 4000 flere treff per måned det. Da er det ikke vanskelig og finne ut hvilket ord man vil bruke gjennomgående på nettsiden sin, dersom man selger na(a)nbrød.

 

Det er heller ikke vanskelig å velge hvilken side man ville klikket på om du søkte på f.eks “HCL Nordic“:

hva er søkemotoroptimalisering seo google etter

Slik så siden vår ut i Google: FØR

 

hva er søkemotoroptimalisering seo google søk

Slik så siden vår ut i Google: ETTER

 

Få en gratis SEO-rapport av nettsiden din
Den gir en fin oversikt over hele nettsiden din, med alle undersider, titler, URLer, meta beskrivelser ++ og vil gi deg en veldig god pekepinn på hva som kan gjøres for å øke brukervennligheten, samt forbedre din plassering i søkemotorene.

 


 

Kommentarer