06 mar Hvordan skrive nyhetsbrev som konverterer?

Hvordan skrive nyhetsbrev som konverterer?

 

Hva er det egentlig som kjennetegner et godt nyhetsbrev? Finnes det en mal som funker bedre enn en annen? Er det innholdet alene som står for suksessen, og finnes det noen virkemidler som garantert bringer oss nærmere «målet»?

MailChimp har flere millioner kunder som sender ut flere billioner eposter årlig, og hvis man analyserer alle disse epostene burde det vel kanskje være mulig å finne en oppskrift på suksess? MailChimp har tatt oppgaven på strak arm og gjort en analyse av de utsendelsene som har fått flest klikk, ordre og omsetning. Hva har de til felles? Finnes denne etterlengtede oppskriften?

La oss gjøre det enkelt. Det er selvfølgelig flere faktorer i eposter som ikke er like lette å måle, og en av de er innhold. La oss ta med oss følgende tanke, uansett:

Innholdet bør alltid være gjennomtenkt og velformulert.

 

Deretter kommer presentasjonen. Her er det lettere å lete etter fellestrekk blant veteranene. MailChimp sin undersøkelse ender i disse 3 oppdagelsene:

 

  1. Bruk et enkelt oppsett.

 

I MailChimp kan du velge mellom 24 ulike basismaler for ditt nyhetsbrev. Blant disse finnes både maler med 1, 2 og 3 kolonner med kombinasjoner av alle disse tre. 48 % av utsendelsene fra MailChimp bruker malen som har 1 kolonne. På andre plass ligger 1:2 malen. Hvorfor? «Det enkle er ofte det beste», heter det, og det er så sant som det er sagt. Internett gir oss tonnevis av inntrykk, og enkelthet vil derfor hjelpe leseren til å holde fokus på det du faktisk prøver å formidle i den digitale jungelen. Dersom du ønsker et enda mer tilpasset layout, kan vi i HCL Nordic hjelpe deg med å designe og kode et helt tilpasset design for deg. Les mer her:

 

  1. Vær konkret

 

Det neste som viste seg å være fremtredende som et fellestrekk mellom «suksess-utsendelsene», var forholdet mellom tekst og bilde. Epostene med høyest klikkfrekvens, hadde i gjennomsnitt maks 200 ord pr. bilde, gjerne færre. Dette gjaldt så mange som 95% av de kontoene i MailChimp som var med på å danne grunnlaget for denne analysen. Da man så på kontoene som var knyttet opp mot en nettbutikk, var det ved bruk av ca. 80 ord pr. bilde at nettbutikken mottok flest ordre.

 

Når dette er sagt, er det viktig å huske på at dette er et resultat av en analyse, og overhodet ikke en sannhet for alle som sender ut nyhetsbrev. Noen ganger vet vi at det trengs flere ord enn 200 for å nå frem med et budskap.

 

  1. Test nyhetsbrevet i flere utgaver

 

Noe som ikke kan sies for ofte, er at testing gjør alle resultat bedre. Ved å teste, lærer man, og ved å bruke kunnskapen oppnås bedre resultat. I MailChimp kan man enkelt kjøre en A/B test. Det er ikke overraskende at suksessrike kontoer i MailChimp kjører mange A/B tester. Det som derimot er overraskende er resultatet man får når man sammenligner disse A/B testene med vanlige kampanjer. Ved å sammenligne kampanjer som ble sendt fra samme konto, så man at kampanjer med A/B testing hadde:

  • 73% høyere åpningsrate
  • 198% bedre klikk-rate
  • 15% høyere konverteringsfrekvens/salg.

Ganske fascinerende, spør du meg. Og en ekstra takk til MailChimp som har gjort analysen og delt disse rådene med oss!

Sammen med disse rådene tror jeg det er viktig å huske på at det alltid er viktig å ha noen mål, noe vi kan strekke oss etter. Hvordan ser suksess ut for deg?

Det som fungerte igår, fungerer kanskje ikke imorgen. Har du mange «subscribers», vil du hele tiden ha nye som tilkommer og noen som faller fra. Behovene til leserne dine er hele tiden i endring og nye tester bør utføres. Summa summarum finnes det flere veier til et vellykket nyhetsbrev. En av den er, som sagt, innholdet! Og husk at bare DU vet hva som fungerer best for ditt nyhetsbrev. Men ta gjerne med deg MailChimps råd på veien.

Vel bekomme!

Kilde: Utdraget er fritt oversatt fra følgende blogginnlegg:

 

Trenger du hjelp med å få satt opp GDPR på din MailChimp konto? Les mer her:

MailChimp + GDPR + HCL Nordic = SANT YouTube play

Kommentarer