28 des OPPDATERT INNLEGG: Slik økte Oslo Filharmonien sin klikkrate med 330%

Oppdatert innlegg 5. februar 2018.

Nå har løsningen til Oslo Filharmonien vært live i litt over 1 måned og tallene er helt overveldende!

Kort om løsningen så handler denne kommunikasjons-løsningen om å etablere et tettere bånd med kunden etter de har kjøpt, i stedet for den mer tradisjonelle måten å bruke epostmarkedsføring på, der målet i større grad handler om å selge noe nytt eller mer til person som står på en epostliste. Her er fokuset på å gjøre produktet kunden har kjøpt, enda bedre og sørge for at kunden føler en trygghet ved Oslo Filharmonien som leverandør av opplevelser.

Vi kan nå gjøre midlertidig status på de første 4 utsendelsene, som er fordelt på 2 utsendelser etter kunden har kjøpt billett til to ulike konserter + 2 utsendelser etter konsertene har vært gjennomført.

Utsendelse 12. januar – total 401 mottakere – Åpningsrate 74,1%klikkrate 39,2%

Utsendelse 12. januar ny gruppe – totalt 370 mottakere – Åpningsrate 68,4% – klikkrate 35,9%

Det er vesentlig å sammenlikne disse utsendelsene med selskapets vanlige nyhetsbrev. Forrige utsending ga følgende statistikk:  Totalt 1337 mottakere. Åpningsrate 41,3% – klikkrate 9,1%

Det er altså grunn til å anta at det er bruke mer tid og energi på de kundene som allerede har kjøpt en tjeneste fra deg, vil være enklere å markedsføre nye produkter og tjenester overfor. Jeg mener ikke at man bør slutte med tradisjonell epostmarkedsføring, men kanskje legge til en ny taktikk til den eksisterende strategien. Lykke til og les gjerne videre om hvordan løsningen er satt opp:


MailChimp er, som kjent, et av verdens ledende verktøy innenfor utsendelse av nyhetsbrev og kampanjer. Det mange ikke vet er hvilke andre muligheter som ligger i dette verktøyet. Siden programmet gir muligheten for å legge inn utvikler-koder og koble disse sammen med allerede eksisterende funksjoner i programmet, blir nemlig det umulige mulig!

Vi har nylig sjøsatt en ny og spennende løsning laget i MailChimp. Løsningen viser en kreativ variant av automatisering, og er et spennende eksempel på hva du kan få til med MailChimp.

Oslo Filharmonien, som er godt kjent for de fleste, kom til oss med et spesielt, spennende og nytt behov;

Vi trenger en løsning for utsendelse av informasjon i etterkant av at en kunde har kjøpt billett til en forestilling hos oss

Kort fortalt ønsket Filharmonien at når du som kunde har kjøpt en billett til en forestilling om feks 1 måned, skal du motta en epost 2 uker før forestillingen med informasjon om konserten, informasjon om Oslo Konserthus, spilleliste i Spotify med verkene du vil høre under konserten, informasjon om komponist, solister, dirigent, med mer.

Den tradisjonelle og typiske bruken av MailChimp, kjennetegnes ved utsendelse av manuelt opprettede nyhetsbrev, RSS eller automatiserte,generelle utsendelser basert på kjøp i nettbutikk.

Om løsningen

 

Nå er løsningen på plass og den fungerer som følgende:

  • Billettene til konserter med Oslo Filharmonien selges via Ticketmaster. Kundenes epostadresser ligger derfor lagret her, hos tredjepart.
  • Oslo Filharmonien sin konto hos MailChimp er koblet sammen med TicketMaster gjennom en integrasjon vi i HCL Nordic har bygget.
  • Når en kunde kjøper en billett til en konsert hos TicketMaster sendes kundens epostadresse og navn videre til en liste som er opprettet i MailChimp med navnet på konserten. Dette gjør at listen enkelt kan slettes etter at konserten er over, med mindre kunden ønsker å motta informasjon om lignende konserter i fremtiden.
  • Det er opprettet en template/mal i MailChimp-kontoen til Oslo Filharmonien. I denne malen legger de inn informasjon om den enkelte konsert. Det var ønskelig at denne informasjonen skulle legges inn manuelt, og derfor er denne delen av utsendelsen ikke automatisert. Dette gir Oslo Filharmonien god kontroll over det enkelte innhold som skal sendes ut pr. konsert.
  • Eposten med korrekt informasjon sendes ut til de som har kjøpt billett i god tid – 2 uker før konserten.
  • For kunder som kjøper billett senere enn 2 uker før konserten, sendes eposten ut hver dag.
  • Denne prosessen er lik for alle konserter i regi av Oslo Filharmonien, og som kunde mottar du derfor kun informasjon om den konserten du har kjøpt billett til.

 

Marketing automation tilfører:

 

Det som tidligere krevde manuell håndtering av epostadresser og mye tid på redaksjonelt innhold, går nå på skinner. Med den nye løsningen er dette løst, og på kjøpet ivaretas den enkeltes personvern; epostadresser kommer ikke på avveie. Sømløst, oversiktlig, informativt og relevant for den enkelte mottaker. I tillegg ivaretar løsningen GDPR, noe som er viktig og ikke minst lovpålagt på nyutviklede løsninger i disse tider.

Å bruke MailChimp til å informere kunder etter at de har kjøpt en vare, fremfor å overøse mulige kunder med informasjon de kanskje ikke finner relevant, er å bringe  ”nyhetsbrev” til neste nivå. Dette er kundeservice på høyt nivå; Et nyhetsbrev som gir informasjon som ivaretar den enkelte kundes interesse og konsertopplevelse.
Og som vi alle vet: Fornøyde kunder, er kunder som gjerne kommer tilbake! Oslo Filharmonien selger opplevelser. De setter profesjonalitet og kvalitet i høysetet. Da blir det ekstra viktig at dette også kjennetegner kjøpsprosessen og informasjonen rundt arrangementet.

En helstøpt løsning for en kvalitetsbevisst kunde!

Kommentarer