Mailchimp lister – hodebry eller full kontroll?
October 31, 2017, 09:56 Mailchimp

Mailchimp er et av verdens mest brukte program for masseutsendelse av e-post. Her finnes det et hav av muligheter som hjelper oss til å lage flotte og effektive nyhetsbrev. En del av disse mulighetene ligger i listene, programmets hjerte og definitivt et av de stedene som kan gi deg både hodebry og følelsen av kaos. Ved riktig bruk, kan du derimot være så heldig at du oppnår følelsen av kaoskontroll og fullstendig oversikt. De som skal få informasjon, får den, og de som ikke ønsker den, slipper. Så enkelt, men så vanskelig. Men hva er egentlig ”best practice”? Svaret er ikke sort/hvitt, men jeg skal gi deg noen hint slik at du lettere kan finne ut hva som er best for din bedrift.

Du har sikkert falt for fristelsen? Av alle deltakerne HCL Nordic har inne på Mailchimp-kurs i løpet av et år, tør jeg påstå at over 90% av disse har flere enn én liste i sin Mailchimpkonto. Ofte har de ikke bare to, nei de har hatt både ti, tjue og hundre lister i sitt system.

Mailchimp sin mening er klinkende klar: Én liste – DET er det beste. Denne informasjonen slår ned som et lyn i 9 av 10 tilfeller. Opprydning i lister fryktes som både tidkrevende og frustrerende for mange. Men fortvil ikke: Dette kan heldigvis gjøres både kjapt og enkelt.

Hvorfor er det så ideelt med bare én liste?

Hvis vi skal se på fordelene, er de mange. Ved bruk av én liste, har du fullstendig oversikt. Alle kundene dine ligger på ett sted. De kan være ”medlem” i ulike grupper/segmenter, men i det øyeblikket de ønsker å melde seg av din tjeneste, kan de stole på at de ikke mottar flere nyhetsbrev fra deg. Å ha én liste representerer altså et system som ivaretar kundens personvern. Lett vei inn, og lett vei ut. Ett sett med ”sign-up-forms” som må justeres og tilrettelegges, og ett sted å lage grupperinger og segmenter. Lite vedlikehold, men full oversikt. Du kan sende e-poster til alle, noen eller flere.

Dersom en mottaker ønsker å se hvilke ”grupper” han eller hun er medlem av, kan de trykke på linken ”Update profile” i nyhetsbrevets ”footer”. Her kan de se eller endre sin kontaktinformasjon. Dersom de ikke ønsker å motta mer informasjon fra deg, trykker de på linken ”unsubscribe”. Disse linkene er du pålagt å ha nederst i alle dine nyhetsbrev. Mange Mailchimp-redaktører får panikk ved tanken på at en person i listen kan trykke på ”unsubscribe”-linken. Ved å trykke på linken blir nemlig kunden satt passiv i hele din liste, inkludert gruppene. Du kan da ikke lenger nå denne personen gjennom Mailchimp.

Hvorfor er sign-up forms så viktige?

Dersom vedkommende ombestemmer seg, kan de melde seg på via ditt påmeldingsskjema
(”sign-up form”). Dette håper jeg derfor at du har integrert både i Facebookprofilen og på nettsiden din. I fremtiden er disse skjemaene eneste vei inn til din liste, dersom du ønsker å handle i tråd med den nye personvernloven, GDPR, som trer i kraft 25. Mai 2018. Etter denne datoen, må du nemlig ha et aktivt samtykke fra alle personene i din liste på at de ønsker å motta informasjon fra deg via e-post. De som ikke samtykker, må slettes. Nye ”subscribers” må legge inn sine personlige opplysninger selv. Og ikke nok med det: Samtykket må innhentes hver 12 måned, og gjelder også alle de som allerede ligger inne i ditt system. Alle disse funksjonene ligger ikke i Mailchimp idag, men de har fortalt meg at de jobber med saken.

Henger du med? Dette blir en bra ordning, både for deg som privatperson, men også for bedriften du representerer. Du vil få dedikerte lesere, og de du sitter igjen med på listen din er de som virkelig har en interesse for ditt budskap, dine kampanjer og ditt varemerke.

Trenger du hjelp til å få satt opp GDPR i din Mailchimp konto? Les mer her.

Én eller flere lister?

Tilbake til antall lister. Er det alltid slik at én liste er den beste løsningen? Hvis svaret på dette spørsmålet var ja, hadde nok ikke Mailchimp gitt oss muligheten til å opprette flere lister. Kanskje Mailchimp-kontoen brukes av flere avdelinger i bedriften? Kanskje disse avdelingene er så uavhengige av hverandre at de bør ha muligheten til å ha hvert sitt påmeldingsskjema, eller at en person skal kunne være medlem av flere lister og ikke automatisk bli slettet ved en avmelding fra én liste?

Ofte er grupper og segmenter den beste løsningen for å dele inn dine kunder, men her må det gjøres en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Vær allikevel oppmerksom på at kontoen din hos Mailchimp kan bli dyrere dersom personer ligger i 2 lister, siden abonnements pris justeres etter antall ”subscribers”.

Noe klokere?

Tenk deg om to ganger før du faller for fristelsen å opprette flere lister. Kaoskontroll? Start med å rydde opp, slå sammen lister og lage gode grupper. Veien er ikke så lang og omfattende som du kanskje tror.

Mine 5 beste tips for Lister i Mailchimp er:

  • Ha én liste
  • Bruk grupper og segmenter ved utsendelser.
  • Design dine påmeldingsskjemer, slik at de matcher bedriftens profil og nyhetsbrevets hensikt.
  • Ikke vær redd for å miste ”subscribers”.
  • Bygg listen organisk, ved at alle melder seg på via ditt påmeldingsskjema.