28 nov Hvorfor integrere Visma ERP mot WordPress?

Det har vært en hektisk høst for oss i HCL Nordic! Vi har lansert mange nye løsninger for våre kunder, både nettsider, nettbutikker, apper og epostløsninger.

I dette innlegget vil jeg beskrive hva vårt samarbeid med Visma innebærer. I høst har vi lansert 3 nettbutikker som er direkte integrert mot et Visma ERP system, to nettbutikker mot Visma Business og en nettbutikk mot Visma Global. I alle tre tilfeller er løsningen satt opp som en integrasjon mot nettbutikk i WordPress/Woocommerce CMS som vi har utviklet og kodet for kundene.

Hvordan integrere Visma ERP mot WordPress?

 

Vi opplever at mange kunder i dag ønsker å ha mer kontroll over sine digitale salgskanaler. DIY er ikke bare et buzzord; I takt med at all utvikling stadig går raskere, betyr det at man ønsker at nye løsninger tas i bruk så fort som mulig og gjerne til en konkurransedyktig pris. Mange ønsker å kunne gjøre enkle redigeringsoppgaver selv, men noe må gjøres av utviklere.

Jeg opplever at alle våre kunder er svært opptatte av å senke terskelen for sine kunder. Alt handler om å gjøre kundeopplevelsen best mulig for å sikre at kundene kommer tilbake.

Det er 3 komponenter involvert i alle løsninger vi har satt opp mot Visma ERP systemene, Business, Global eller .Net mot en WordPress nettbutikk.

  1. WordPress nettside med Woocommerce modul, tilpasset for integrasjon.
  2. Webservice installerert på kundens driftsserver.
  3. Integrasjon mellom nettbutikken og webservice – webservice og Visma ERP kommuniserer med hverandre.

Kundene velger selv hvilke moduler fra Visma som skal integreres. Her følger noen eksempler på moduler som er integrert i løsningene til våre kunder:

  • Lagerstatus der nettbutikken blir oppdatert i realtime, med korrekt lagerbeholdning etter kunden har handlet.
  • Salgspriser fra Visma, som er basert på ulike prismatriser, slik at kunden får korrekt pris på den enkelte varen.
  • Alle tidligere ordrer er gjort søkbare og tilgjengelig for kundene, som de kan få tilgang til via “minside” på løsningen.
  • Integrasjon mellom Visma og nettbutikk på opprettelse av nye kunder. Ny kunde opprettes i Visma og legges automatisk til som bruker i nettbutikk.
  • Bilder og produktinformasjon oppdateres i Visma og oppdateres automatisk i nettbutikken.
  • Logikk fra Visma, som feks kategori-struktur, overføres sømløst til nettbutikken

 


 


Hvorfor integrere Visma ERP mot WordPress:

 

De kundene vi jobber med velger å integrere sin Visma ERP mot WordPress, fordi de ønsker mest mulig effektiv håndtering av sin digitale salgskanal. Jo flere kunder de har som handler digitalt, jo mer tid kan de frigjøre på administrasjon internt. “Selfservice” betyr at kundene selv kan finne kopi av faktura, gjenbestille tidligere ordre eller søke etter spesifikke produkter som kundene tidligere har handlet. Dette er eksempler på behov vi ser spesielt innen B2B nettbutikker.

Flere av våre kunder har en Visma ERP løsning, gjerne med en netthandelsløsning, før de går for en løsning som nevnt ovenfor. Dette kan for eksempel være en Zpider løsning fra Visma eller en løsning satt opp i et egenutviklet CMS via et utviklingsselskap.

Dette er modne systemer som har vært på markedet en stund. Hvorfor skal man da gå for noe som er mer usikkert, som WordPress, og som i tillegg pålegger kunden et større ansvar for løsningen selv?

Jeg tror ikke det finnes ét svar på det spørsmålet. Her er det mange ting som spiller inn: Wordpress = Åpen programvare, eierskap for kunden, enkelt å følge med på utviklingen, siden utviklere fra hele verden bidrar, DIY, kontroll og større risiko. Samtidig er WordPress desidert det mest anvendte CMS worldwide, og kan integreres mot “alt”.

Dersom du sitter med en Visma ERP løsning, allerede har en nettbutikk eller går med tanker om å få utviklet en helt ny nettbutikk, er det viktig at du finner ut hva ditt behov er og hvor du ser for deg at denne nettbutikken skal være om 3-5 år.

 

Kommentarer