01 mai HCL Nordic disrupter nytt marked

Vår kunde Cenika AS, en av Norges ledende elektroleverandører, hadde et klart mål som de kom til oss med:

De ønsket å fjerne manuelle prosesser som involverer mennesker og gjøre kjøpsprosessen for sine kunder mer selvbetjent – selfservice.

Om selskapet:

Cenika AS er idag en del av Lifco konsernet som er registrert på Nasdaq i Stockholm. Cenika ble startet opp av daglig leder Svein Tore Moe i januar 2005, og har i dag 38 ansatte i Norge.

I 2016 omsatte Cenika for 210 millioner med et resultat på 37,2 millioner. Vi er i juni 2017 38 ansatte i Norge. Selskapet tilbyr kostnadseffektive kvalitetsløsninger innenfor automasjon og elektroinstallasjon. Materialet de bruker er av høyeste kvalitet, med full dokumentasjon til markedets desidert beste priser. 

Bakgrunn for løsningen vi har bygget for Cenika AS:

Mange av Cenikas kunder bestiller sikringsskap som konfigureres til kundens kunde. En kunde kan f.eks. være «fru Hansen» som ønsker å byttet ut sitt gamle sikringsskap med et nytt.

Med mindre det er en konfigurasjon som kunden har kjøpt tidligere, er kjøpsprosessen for kunden, som f.eks. er en elektriker eller tavlebygger, slik: 1. ringer inn til kundebehandler/ordremottaker hos Cenika og oppgir sine behov, 2. kunden mottar tilbud fra Cenika som igjen bestiller inn korrekte varer, og 3. kunden må manuelt legge på påslagsprosent til kunde, opprette faktura og sende ut.

Det er både tidskrevende for de ansatte hos Cenika og for kunden som må ringe. Det er i tillegg stor sjanse for at det gjøres feil på bestillingen, da dette gjøres over telefonen. Cenika ønsket å gjøre noe med dette – altså forenkle måten kundene bestiller skap og tavler med tilhørende sikringer.

Resultatet:

Med Centech Panel Draw, som løsningen kalles, har Cenika kortet ned kjøpsprosessen for sine kunder med mange steg. Nå kan elektrikeren eller tavlebyggeren stå ute hos kunden, konfigurere hele skapet, eller skapene, sende tilbud til kunden og få en aksept med én gang. Løsningen ivaretar elektrikerens behov for inntjening på å levere et sikringsskap, ved at det genereres en PDF med kundens priser direkte fra applikasjonen.

En annen stor verdi for kundene til Cenika, er at det automatisk genereres en kursfortegnelse som kan skrives ut og limes opp i skapet, men den aller viktigste verdien for Cenika er at de som tar i bruk løsningen kan vinne mange nye kunder som ønsker å gjøre ting enklere. I tillegg vil de spare mye tid og penger på å fjerne mye av den manuelle prosessen som tidligere var nødvendig for å kunne levere sikringsskapene som kundene etterspurte.

Løsningen slik den er i dag:

1. START: Velg ny konfigurasjon eller bestill en tidligere konfigurasjon.

2. SPENNING: Valg av spenningssystem, antall poler, kabeltype, pisk og inntakskabel

3. SKAP: Velg type skap som skal bygges, fordelingsskap, renoveringsramme, skap med målerfelt, rehab eller flexibox på vegg

4. SIKRINGER: Velg type sikringer, overspenningsvern, etc., som skal inn i skapet. Her velger kunden sikringer og annet tilbehør som skal inn i skapet, og kan plassere sikringene akkurat der de ønsker ved hjelp av en ‘drag and drop’ funksjon. Ved å dobbeltklikke på bildet av sikringen, kan man legge til en beskrivelse og angi anvendelsesområdet for den valgte sikringen (f.eks. ‘kjøkken’, ‘bad’, etc.) – dette vil senere vises på kursfortegnelsen.

5. EKSTRA VALG: Her velger kunden blant annet klistremerker og skapmuffer. Kunden kan også angi om skapet skal leveres ferdigmontert, eller om delene ønskes levert separat.

6. BEKREFT OG LEGG INN BESTILLING:

  • Her får kunden en oversikt over alle delene, skap, sikringer etc som er lagt til underveis i de foregående stegene. Det vises betegnelse, varenr og kundens pris.
  • Øverst på bekreftsiden kan kunden legge til en påslagsprosent, altså den prosenten som tilsvarer fortjenesten når han/hun selger løsningen videre til sin kunde
  • Etter man har justert påslagsprosenten kan kunden laste ned et tilbud med prisene som nå er påført påslagsprosenten og kan sendes rett til sluttkunden
  • Kunden kan heretter lagre konfigurasjonen med feks navnet på kunden som skal ha tilbudet. Da kan man levere tilbudet til kunden og vente på aksept før man bestiller varene.
  • I tillegg kan kunden laste ned kursfortegnelse som, dersom kunden har skrevet inn kommentar på sikringene som er lagt til, er klart til å sette rett inn i sikringsskapet.
  • Når alt er ok, trykker kunden på “legg til handlekurv” og da legger ordren seg over i handlekurven i nettbutikken til Cenika – klar til å bli sendt som ordre.

Se video av løsningen:

Skreddersydd løsning for nettbutikk - Cenika YouTube play

 

Kommentarer