GDPR i e-postmarkedsføring

29 aug E-postmarkedsføring etter GDPR

GDPR – General Data Protection Regulation, er navnet på den nye personvernforordningen som trådte i kraft 20. juli 2018 her i Norge, 2 måneder etter at EU omfavnet den. Dette er en ny hverdag for oss alle, hvor vårt personvern står i høysetet. Fantastisk tenker vi, men også utfordrende. I kjølvannet av den nye loven blomstrer en ny hverdag for alle som driver med e-postmarkedsføring.

Du kan nemlig ikke lenger sende ut e-post hvor du markedsfører tjenester, uten å ha et frivillig, dokumentert og lagret samtykke fra mottakeren.

KONSEKVENSENE AV DEN NYE LOVEN

I praksis betyr dette at dersom du ikke har hentet inn samtykker fra dine abonnenter ennå, sitter du med en liste som ikke har så stor verdi.

Heldigvis finnes det fortsatt noen løsninger. Bruker du MailChimp, et av verdens største marketing automation verktøy, finnes det mange løsninger for hvordan du kan bygge lister, også i fremtiden.

Gjennom det siste året har jeg kurset X antall norske bedrifter i MailChimp i beste praksis når det gjelder bruken av verktøyet. 8 av 10 bedrifter har bygget sine lister ved å importere e-postadresser inn i sin MailChimp-liste. Listene er altså ikke bygget organisk, dvs. gjennom at den enkelte har meldt seg på selv, via en nettside eller en landingsside. Med mindre vedkommende har samtykket til at e-postadressen kan eksporteres fra CRM systemet og over til MailChimp, er dette ikke lenger lov i henhold til GDPR.

Så da blir spørsmålet: Har DU endret din praksis?

Var du forberedt i tide? Har du endret påmeldingsskjemaet ditt? Hvordan skal du nå få listen din til å vokse?

FORTVIL IKKE, DET FINNES FORTSATT HÅP

Det finnes mange løsninger. Med en GDPR-konfigurasjon fra MailChimp aktivert og riktig satt opp, har du selve grunnmuren for personvern for dine abonnenter liggende klar. Med denne løsningen, kan du ved bare et par klikk se både dato og klokkeslett for når dine abonnenter samtykket til å motta informasjon fra deg, enten via e-post, digitale markedsføringskanaler eller via direkte post.

Landingssider, kombinert med automatiserte kampanjer, gjør påmeldings- og oppdateringsprosessen elegant, og med en modal pop-up kan du innhente samtykker fra nye abonnenter ved hjelp av noen få steg.

BENYTT DEG AV MULIGHETENE

MailChimp har uante muligheter og få begrensninger. Dette gjør at integrasjoner til de fleste 3-partssystemer også kan bygges, og e-postadresser og samtykker kan ivaretas sømløst i kombinasjon med f.eks. et CRM system.

Dette er bare noen av alle mulighetene du har. En skreddersydd løsning vil kunne ivareta din bedrifts behov, enten det er snakk om en liten start-up eller et stort aksjeselskap. Ta kontakt med oss om du ønsker et uforpliktende møte, hvor vi ser på mulige løsninger for ditt firma og deres GDPR-kompatibilitet.

Kommentarer