Er kundene dine like dumme som meg?
August 5, 2022, 10:06 lily,Markedsføring

Kjæresten min og jeg skulle på standup før sommeren. Forestillingen hadde blitt utsatt et halvt år, men endelig hadde kvelden kommet. I utgangspunktet, før den ble utsatt skulle den starte rundt ni, så da vi satt der klokka åtte og gjorde oss klare til å dra skjønte vi ikke helt hvorfor det sto ni ett sted på billetten, men syv et annet sted. Er ikke syv litt tidlig å starte standup? Når skulle vi på forestilling? Var settet allerede ferdig?

Det viste seg at ja, det var det. Etter å ha søkt opp alle facebooksider, nettsider og instagramkontoer tilknyttet arrangementet, både komiker, arrangør og scene, fant vi til slutt et ukesprogram noen andre som skulle opptre på samme scene var tagget i, der det sto at vi hadde dummet oss ut.

Og jeg skjønner at det var vi som var helt noldus og ikke sjekket bedre opp når forestillingen var, men de mistet jo også to gode publikummere. Vi hadde gledet oss i lang tid, kunne kjøpt flere øl, kanskje sett flere komikere. Vi kunne lagt igjen mange hundre kroner den kvelden, og tatt med oss flere venner dit neste gang. Men nå er vi skeptiske til akkurat det stedet, bare fordi vi ikke ble tatt godt nok vare på.

Men dette kan du motvirke med

Automatisk påminnelse og oppfølging av billettkjøperne dine.

Før et arrangement – enten det er kinoforestilling, konsert eller teater – sendes det ut en mail av seg selv. Publikumet får en påminnelse, og ofte praktisk informasjon om parkering eller tidspunkter eller garderobe eller hva som helst. I etterkant kan du sende ut en oppfølging, finne ut om de koste seg eller hva de vil ha mer av med en liten spørreundersøkelse, eller kanskje en rabattkode på neste kjøp.
 

Denne mailen får du hvis du skal se en forestilling på Oslo Nye.

Dette er en av de enkleste tingene å sette opp – hvis du blir lily-kunde. Og hvis du begynner høsten med å sette opp sånne automasjoner – er du godt i gang.

Altså når jeg sier sette opp sånne automasjoner tror jeg det høres vanskeligere ut enn det er. For alt du trenger å gjøre er å 1. si ifra at du vil ha det, og så 2. bestemmer vi sammen hvordan det skal se ut og hvor lenge i forveien de skal sendes ut, og så 3. settes de i gang.

Når du skaffer deg lily er dette ofte inkludert i lisenskostnaden du uansett hadde fått, så det er sannsynlig at du kan få dette helt kostnadsfritt.

Da jeg begynte å jobbe med dette tenkte jeg at dette var noe alle hadde, men færre enn jeg trodde har et slikt system, og det er overraskende mange som tror det er vanskeligere enn det faktisk er – er du en av dem? Og enda viktigere –

tar du egentlig så god vare på publikumet ditt som du burde?

 

Med Lily kan du enkelt få kontroll på automatiske utsendelser som denne. Ler mer om e-postbot for Ticketmaster, DX eller Eventim.