Lillestrøm Kultursenter vinner kampen om publikum
October 25, 2019, 10:22 lily,Mailchimp,Markedsføring by Claus

Vi er stolt samarbeidspartner med Lillestrøm Kultursenter. De var pådriveren for å få bygget vår plattform lily inn mot billettsystemet de benytter, DX. Siden lily ble lansert for fullt, høsten 2018, har over 20 musikk- og kulturinstitusjoner og aktører innen underholdningsindustrien tatt den i bruk. Lillestrøm kultursenter har siden mars 2019 vært operative med løsningen og gjett om det har gitt resultater.

Hvis du enda ikke har fått med deg hva lily og hva det kan gjøre for deg, så kan du lese mer om det her

Belønner lojale kunder:

 

I kjølvannet av at lily kom på plass, satt Lillestrøm Kultursenter med et annet behov som de ønsket å få løst. De hadde for et par år tilbake startet opp en kundeklubb, altså et medlemskap som deres trofaste publikum kunne melde seg på for å få tilgang til premierebilletter, gode tilbud og andre goodies. Lillestrøm kultursenter har mange trofaste og lojale kunder, som ønsker å støtte opp om sitt lokale kultur tilbud. Både ansatte og publikum er stolte over å ha et så flott hus litt på utsiden av storbyen. Det er også viktig for identiteten til Lillestrøm at man kan holde fast på kulturtilbudet, at folk ikke må dra inn til Oslo for å få med seg forestillinger, konserter og andre kulturtilbud. Kundeklubben ses på som et middel til å binde kulturtilbudet fra Lillestrøm kultursenter sammen med et engasjert publikum som virkelig vil støtte opp og bidra til fremtidig utvikling, og at det også for fremtidige generasjoner vil være et lokalt forankret kulturmiljø i en voksende by og miljø.

Utfordringen var at de manglet et system for å håndtere medlemsmassen, ta betalt på en enkel måte og faktisk tilby tjenester og merverdi i bytte for et medlemskap.

Vi tok på oss utfordringen, og gikk i gang med prosjektet tidlig på våren 2019. Kravene til løsningen var:

  • Betalingen av medlemskapet skulle gjøres digitalt, uten manuell håndtering
  • Betalingen skulle automatisk kjøres 1 gang pr år
  • Det måtte være en “min side” der medlemmene kan få oversikten på sine medlemstilbud, vise rabattkode som brukes til bestilling av billetter, vise medlemsnr samt ikke minst håndtere utmelding av medlemskap.
  • Løsningen måtte dekke et viktig behov for enkel og effektiv kommunikasjon på digitale flater, spesielt nyhetsbrev kanalen. Medlemmene forventer tettere kommunikasjon fra kulturhuset og det er ikke minst avgjørende for lojaliteten og retention ift bruk av kundeklubben over tid. Om man får inn 20 nye medlemmer i måneden og du mister 15, så er det en håpløs misjon man er på.
  • Løsningen måtte være enkel å administrere, både for markedsføringsfunksjonen, regnskapsføring av omsetningsstrømmen og brukstilgang for både medlemmer og admin.
  • Krav til å kunne håndtere innmelding på SMS.

Løsningen:

Resultatet er en plattform bygget på enkle prinsipper og modulære løsninger som lar seg bytte ut dersom fremtiden skulle diktere det.  Backbonen er lily der vi håndterer medlemsmassen, inlog og minside. Som betalingsløsning falt valget på Stripe, som tilbyr enkel håndtering av automatisert abonnementsmodeller. Siden lily allerede tilbyr sømløs integrasjon med Mailchimp la vi til rette for enkel flyt av data direkte fra Stripe til Mailchimp. I tillegg har vi en komponent som håndterer innmelding via SMS, der ett nytt medlem sender “LKS” til 2030 og derfra følger stegene mot innmelding.

Se hvordan løsningen fungerer:

 

 

Som det fremgår, blir markedsføringsfunksjonen hjertet og selve kretsløpet som pumper inn energi og good feeling blant medlemmene. Medlemmene skal føle seg viktige, sett og velkomne på det de er opptatt. Derfor er lily et ess i ermet for Lillestrøm Kultursenter, de vet allerede mye om sine medlemmer, siden de har kjøpshistorikken til medlemmene – de vet hva de er opptatt av. Når de da kobler denne kunnskapen med å kommunisere effektivt, så kan dette bli dynamitt.

Vil du også tilby ditt publikum eller kunder en medlemsklubb? Løsningen kan enkelt tas i bruk av deg også, ta kontakt til oss.

Hva sier kunden om oss i HCL Nordic og løsningen generelt:

 

Vi på Lillestrøm Kultursenter har benyttet Mailchimp i et par år som nyhetsbrevleverandør. Vi var ved en tilfeldighet på Mailchimp-kurs hos HCL Nordic i 2018 og fant i etterkant av dette ut at vi hadde et potensiale for bedre informasjonsflyt med våre kunder – og at HCL Nordic kunne hjelpe oss med å utvikle system for

  • – rekruttering av e-post adresser fra våre kunder i E-billett, med automatisk overføring til Mailchimp
  • – automatisk utsendelse av velkomstbrev til billettkjøpere til alle forestillinger

Disse tiltakene har ført til en høy vekst av e-poster til vår nyhetsbrevliste i Mailchimp, samt at vi sparer mye tid på å ikke måtte sende ut manuelle velkomstbrev med informasjon om hver enkelt forestilling.

Vår nyhetsbrevdatabase har økt fra 3100 e-poster (redusert fra 28 000 stk. etter GDPR-oppryddingen i 2018) til 8100 e-poster per oktober 2019.

Åpningsraten på våre nyhetsbrev ligger på ca. 30-35 %, og på velkomstbrev på ca. 65-90 %.

Det har vært en glede å utvikle disse systemene i samarbeid med HCL Nordic, som vi opplever som svært profesjonelle og effektive både når det gjelder løsning, gjennomføring og support.

Anne Merete Rodem, Markedssjef Lillestrøm Kultursenter