webanalyse hcl nordic

01 mar Webanalyse – har du råd til å la være?

Webanalyse – har du råd til å la være?

Hei du.. Ja, du! Jeg kan se deg. Jeg kan se hvordan du kom deg hit, hvor lenge du er inne på denne siden, om du leser ferdig hele blogginnlegget eller om du gir deg etter denne ingressen. Creepy? Slapp av, det er bare en del av en webanalyse. Og nei, jeg kan ikke fysisk se deg, eller se din personlig informasjon. Informasjonen vi får legger seg inn som statistikk. Men, om din bedrift har en egen nettside? Ja, da bør du faktisk drive med dette du også!

Webanalyse handler ikke bare om å finne ut hvor mange besøk nettsiden din har. En webanalyse kan gi svar på så mye. Du kan kjøre en webanalyse basert på hvilke spørsmål du ønsker svar på, som for eksempel; hvor kommer kundene dine ifra, hvorfor besøker de akkurat din side, hvorfor forlater noen siden uten å gjøre det du vil at de skal gjøre, hvilke sider besøker de, og hvilke av dine digitale markedsføringsaktiviteter gir deg mest trafikk inn på siden?

Trafikken til nettsiden din består av mange forskjellige tall. Disse tallene alene vil neppe gi deg svar på så veldig mye, men tvert imot vil du kanskje sitte igjen med en hel masse spørsmål. Men om man sorterer disse tallene og plasserer dem i et system er det lett å se hva som skal til for å gjøre de riktige valgene videre.

webanalyse legoklosser hcl nordic webanalyse legoklosser 2 hcl nordic

Nettrafikken består som sagt av mange forskjellige tall. Det ene tallet er unike besøkende. La oss lage et eksempel på dette og si at ditt tall her er 752. 752 forskjellige personer besøker nettsiden din i måneden. Det er over 25 besøk om dagen det. Ikke dårlig i det hele tatt, med mindre du kun selger tannpirkere til privatmarkedet. Men vi kommer tilbake til dette tallet lengre ned i artikkelen.

Videre kan vi jo si at nettsiden din har en nettbutikk, hvor kunder kan handle dine varer/tjenester.

Formålet med nettsiden din kan jo for så vidt også være å få de besøkende til å legge igjen kontaktinformasjon via en landingsside. Men vi bruker nettbutikk som et eksempel. Prinsippene er de samme.

Les mer om landingssider

Du har 17 betalende kunder i måneden. Altså, så gjør litt over 2% av dine besøkende et kjøp på siden din. 2% er da tallet som representerer konverteringsraten din. Altså hvor mange av de besøkende som konverterer fra å være leads inn på siden, til å bli betalende kunder.

Hvis vi videre sier at halvparten av dine besøkende kommer fra google, enten fra betalt annonsering eller fra organisk søk (dersom du har gjort en grei jobb innen SEO – søkemotormoptimaliseringen).

Les mer om SEO – søkemotormoptimaliseringen

Uansett har de søkt på et av dine produkter og funnet din nettside (kanskje slik som da du fant denne siden?). Vi sier at den andre halvparten kommer fra bloggen din, sosiale medier og via direkte besøk. Disse personene har valgt å besøke nettsiden din, av en god grunn. Men av dine 752 unike besøk så velger altså bare 17 personer og handle dine varer/tjenester. Resten forlater nettsiden din. Kanskje noen kommer tilbake senere? Men, dette må du finne svar på.

Med andre ord forlater 735 personer nettsiden din uten å gjøre en kjøpshandling. Hvorfor gjør de det? Hvilke hindringer står i veien for dem? Er nettsiden din vanskelig å navigere på? Inneholder produktsidene dine for lite informasjon/bilder? Er prisene dine for høye? Er betalingsløsningen din for komplisert?

Det er mange spørsmål som fører til dette, men om du noen gang skal få svar på spørsmålene dine, er du nødt til å begynne å analysere dataene som kommer fra siden din. Du vil ønske deg rapporter som gir deg muligheten til å gjøre små endringer på nettsiden din som åpner slusene mer og mer, og lar de betalende kundene strømme igjennom.

Vi tar eksempelet videre sammen med dine 752 besøkende. I den digitale salgsfunnel eller salgstrakt kan vi se at nesten 650 personer går videre til en av dine mange produktsider. Du har altså hatt en frafall på 14 % fra dine potensielle kunder klikket seg videre fra forsiden. Videre tar 370 av disse og legger et eller flere produkter i handlekurven. Et videre frafall på 43 %. Av disse 370 personene går 286 videre til betalingssiden. Frafallet denne gangen er på 23 %. Siste siden din i denne salgsfunnelen/salgstrakten er siden som forteller kunden (og deg) av betalingen er mottatt. Dette tallet var altså 17. 17 kunder har fulgt løpet helt ut og valgt å handle varer i din nettbutikk. Dette siste frafallet er det største av dem alle og er på hele 94 %.

Her vises salgsfunnelen/salgstrakten grafisk, for å lettere se hvor ting går galt:

webanalyse funnel salgstrakt hcl nordic

Klikk på bildet for å se større

 

Ønsker du å lage din egen salgsfunnel har Hotjar et gratis og veldig enkelt verktøy som gjør det lekende lett å starte med basic webanalyse. For de litt mer viderekommende vil kanskje en kominasjon av google analytics og mixpanel være en god løsning å legge til. Kissmetrics har også et fantastisk verktøy. For en god oversikt over sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn har SproutSocial et flott verktøy.

 

Nå er det på tide å gjøre noe med de største frafallene. Vi bør nå gå inn og se på bla. handlingsmønstrene på produktsiden, samt skjemaet og betalingsløsningen. Hadde frafallene vært større i de andre stegene måtte vi sett på andre ting for å løse det. I rapporten kan du se tydelig statistikk og kunders handlingsmønstre som ligger som argumentasjon bak oppfordringen om å foreta endringer.

Endringene blir gjort, og ved neste webanalyse kan vi kanskje se at antall betalende kunder har økt til 83? Da har altså konverteringsraten din økt fra 2 % til 24 % og nesten hver 4 besøkende blir nå til en kunde. Slik kan man fortsette å perfeksjonere nettsiden ved å se på stegene der frafallet er størst.

Kontakt oss om du ønsker å komme igang med webanalyse. Det vil gi deg utrolig mye tilbake. Jeg lover 😉

 


 

 

Kommentarer



1
Torvveien 9, 1383 Asker, Norge
Telefon:+47 944 30 636
E-post: kontakt@hclnordic.no