rask nettside

24 mar 4 gode grunner til å ha en rask nettside

Det viser seg at vi mennesker er en utålmodig art. Vi gidder ikke vente og vi irriterer oss hvis vi blir tvunget til å gjøre det. Vi hater rett og slett å vente. Dette vet blant annet telebransjen godt. De pumper ut reklame på reklame for lynrask 4G og fiber. Og med god grunn, for det finnes nemlig mye god statistikk på hvordan våre handlingsmønstre endrer seg hvis vi blir utålmodige. Vi tørr ikke la deg vente lengre, her får du 4 gode grunner til å ha en rask nettside:

 

rask nettside stoppeklokke

1 – Menneskets oppmerksomhetsspenn er kort
Gullfisken har korttidshukommelse på 9 sekunder, men vi mennesker har et oppmerksomhetsspenn på 8 sekunder (undersøkelse 2013). Sammenligningsgrunnlaget med gullfisken betyr ikke så mye, men om nettsiden din bruker mer enn 8 sekunder på å laste er du på overtid med ganske mange kunder. Mange har allerede trykket på tilbakeknappen og funnet en annen side.

Så lite liker de å vente at hvis de opplever ytelsesproblemer, vil nesten halvparten forlate siden din og bytte til konkurrenten sin i stede.

 

Les om hvorfor du også bør ha en rask mobileside

 

rask nettside engasjement

2 – En rask nettside gir økende engasjement
Hvis du er fra byen og drar godt ut på bygda, vil jeg tippe du har bitt deg merke i av at hastigheten på kommunikasjonen ikke er helt lik. Noen (uten å nevne navn) har vel til og med irritert seg over det?

Aberdeen Group fant ut følgende:

  • En nettside som bruker mer enn 3 sekunder på å laste har:

22% færre sidevisninger og
50% høyere fluktfrekvens

enn en side som bruker 1 sekund på å laste.

 

  • En nettside som bruker mer enn 5 sekunder på å laste har:

35% færre sidevisninger og
105% høyere fluktfrekvens.

enn en side som bruker 1 sekund på å laste.

 

  • En nettside som bruker mer enn 10 sekunder på å laste har:

46% færre sidevisninger og
135% høyere fluktfrekvens.

enn en side som bruker 1 sekund på å laste.

 

rask nettside sinna kunde

3 – Folk returnerer ikke
Kunder kommer (tilbake) og kunder går (aldri tilbake). Og best liker vi de kundene som kommer tilbake, og tilbake, og tilbake, og tilbake, og tilbake..

Både Microsoft og Google rapporterer følgende statistikk:
8 av 10 kommer ikke tilbake til en treig nettside.

 

rask nettside rødt kort

4 – Google straffer deg
Google gjør som de fleste andre når det kommer til å beholde kundene sine; alt. Og når du søker på Google så ønsker de at du skal finne det du ser etter. Og de vil at du skal finne det fort.

Derfor straffer dem treige.. eller la meg heller si; derfor belønner de raske sider, med høyere plassering i resultatfeltet. Og alle vet hva høyere plassering i Google betyr? Mer trafikk til nettsiden, flere kunder, mer penger i lommeboka, lengre ferier, bedre middager…

 

Les mer om forholdet mellom en treig nettside og søkeresultatene her

 

Takk for at du leste, og husk at de endringene som gir best effekt er ofte de enkleste og billigste og utføre. La en skikkelig rask nettside ihvertfall være et mål for året da. Og si ifra hvis du vil ha litt hjelp til å få skikkelig fart på den.

 

Ønsker du å få en karakter på hvor rask nettsiden din er, med forbedringspotensiale i margen?
– Sjekk hvor rask nettside du har da


 

Kommentarer