Landingssider

04 jan Landingssider del 3 – Fallgruver når du lager landingssiden

På veien mot å bli en bedre markedsfører bør man hele veien tilegne seg ny kunnskap. Ha tålmodighet til å se ting på avstand og i perspektiv. Hent inspirasjon og ideer fra dine innovative aktører. Din beste praktisering av markedsføring blir aldri bedre enn din egen forståelse av den. Derfor er det også i mange tilfeller viktig å kunne lære hvilke feil man bør unngå når man setter opp landingssider.

I en glad kombinasjon av egne kunder og “folk på google” sine erfaringer har jeg satt sammen en liste over feil man bør unngå når man skal lager en landingsside. Dermed kan du kanskje være heldig å slippe å tråkke rett i et gjørmehull den dagen du bestemmer deg for å hente prospekter og kunder fra en landingsside eller en kampanjeside.

 

Landingssider – feil #1:

– Ikke holde fokus på ditt primære mål
Det er blitt bevist gang på gang at landingssider med et enestående fokus er mer effektivt enn hjemmesider. Grunnen er at du leverer et målrettet budskap for målrettet trafikk og besøkende kan fokusere sin oppmerksomhet på den oppgaven.

På en hjemmeside der det er for mange distraksjoner og veier som kan føre folk bort fra den ENE viktige knappen du vil de skal trykke på.

Med dette i tankene bør du unngå å ha med følgene elementer på landingssiden:

  • Navigasjon til hjemmesiden. Men ha den gjerne med på bekreftelsessiden etter at folk har gjort det du ville ha dem til å gjøre.
  • Annonser for andre tilbud enn det du fokuserer på.
  • Google AdSense annonser. Da virker den billig og folk vil få inntrykk av at dette bare er lureri.

 

LandingssiderFeil #2:

“Hva skal jeg gjøre her?”
I følge flere og omfattende undersøkelser på brukeradferd hos kunder/potensielle kunder, har du bare 5-7 sekunder for å fortelle de besøkende hva formålet med din landingsside er. Gi dem svaret på det så fort som mulig. Unngå for enhver pris at de tenker “Hva skal jeg gjøre her?”. De besøkende bør altså kunne skimte den skinnende CTA-knappen ganske raskt etter at de har ankommet landingssiden. Som Unbounce så fint beskriver det, i sammenligning med å rekke et fly:

Når passasjerene er forbi sikkerhetssjekken, trenger de informasjon om 3 ting:

  • Hvor er jeg?
  • Hvor trenger jeg å gå?
  • Har jeg tid til en øl før jeg setter meg på flyet?

 

For å løse denne kortvarige perioden med panikk der de ser seg om etter informasjon, må de finne ut et par ting; hvor er skjermen med avganger og gater?, hvor er jeg i forhold til gaten?, hvor lang tid har jeg på meg før jeg må sette meg på flyet?

Etter å ha fått denne oversikten kan de endelig gå inn i et kjøpemodus, hvor ølen kommer inn i bildet. Eventuelt godisen, kartongen med sigg, parfymeflaskene og 3-litern med papp-vin. Uansett, det er det her du vil få til på dine landingssider. Fortell dem hva du driver med, hvis den hvordan de skal fullføre transaksjonen, så kan de selv få lov å slappe av, kose seg i nysgjerrighetens rus og se seg rundt uten frykt for forvirring.

 

LandingssiderFeil #3:

“Mismatch i kommunikasjonen”
Kanskje den værste feilen av dem alle. Du sier en ting i annonsen/på sosiale medier/på søkemotoren/bloggen/arrangementet, og når kunden ankommer landingssiden din står det noe annet. Det er med andre ord inget momentum gjennom kampanjen. Dette gjelder både selve tilbudet, det gjelder teksten og det gjelder designet. Tilbudet ditt må overføres videre uten å forandre retning. Den røde tråden må være tydelig, ellers faller overaskende mange kunder igjennom, og du går glipp av mange konverteringer.

Tilbyr du tomater på google, må du tilby tomater på landingssiden. Er din annonse lilla, må din landingsside være lilla. Står det “Dra på ferie til Hawaii” på bloggen, må det stå “Dra på ferie til Hawaii” på landingssiden. Ferdig snakka!

 

 

 

LandingssiderFeil #4:

“Bildebank-vannmerke”
Hahaha.. Tuller du? For det første, har du ikke råd til å betale 30 kroner for et profft bilde, bør du virkelig gjøre en ny vurdering på om du bør bruke penger på landingssider.

Ingenting skriker useriøst og gjerrig mer enn det 35-kroners bilde du ikke gadd å betale for.

 

Feil #5:

“Skjemaet fungerer ikke”
Oooohhh.. og du som brukte 4 dager på ide, design og programmering. Du publiserte kampanjen, og satt igang med andre arbeidsoppgaver. Nettannonsene på finn.no og vg.no varte i et par timer og kostet fett og flesk. Men skjemaet på landingssiden din var ikke koblet opp, så pengene kunne du like godt donert til Shipsted.

Test. Alltid. Landingssiden. …før du publiserer! I ulike nettlesere og sikre at linker er i orden. Få gjerne flere til å teste de, så det er skuddsikkert at kontaktinformasjonen fra de besøkende kommer frem – og legger seg på rett plass.

Epost: Fredrikstad.
Det er også kjedelig å komme i etterkant å se at informasjon har lagt seg på feil sted i CRM systemet ditt, eller at nøkkelinformasjon som e-post ikke har kommet med i det hele tatt. Med 15.000 nye kontakter i systemet ditt, kan det fort bli noen dagers ryddejobb.

 

Feil #6:

“Er du helt sikker på at du ønsker å forlate denne siden?”
“Ehhh.. nei, siden du spør ble jeg brått usikker. Kanskje jeg bør vurdere tilbudet ditt enda engang?” sa ingen, noengang!

“OK aller AVBRYT?” Avbryt alltid tanken om å ha det med på dine landinggsider. Jeg bør vel ikke engang å trenge og fortelle deg at det stinker SPAM og at du blir stemplet som useriøs av alle dine besøkende. Vær så snill, ikke vurder det..

Landingssider

 

Feil #7:

“Hei, nå skal vi fortelle deg om et produkt, men først må du vite… Zzz..”
For mye tekst på siden. Leseren får øye på tekstbolken din og øynene begynner automatisk å lukke seg. Det kommer til og med et lite grynt. Leseren (som forøverig aldri begynte å lese) våkner opp igjen, rister forfjemset på hodet og ser seg om etter “tilbake”-knappen. Der! ..var de borte igjen. Dro like fort som de kom gitt. En klok dame sa engang til meg: Ta all teksten din og del den i to, så beholder du halvparten av det du har igjen.

 

Takk for at du leste! Håper du fant det nyttig, og lykke til med din landingsside 😉

 


Dette var det siste av våre 3 innlegg om landingssider. Nedenfor er de to første:

Om du har spørsmål om temaet, eller vil ha hjelp til å komme igang, ta gjerne kontakt med meg på lars@hclnordic.no

 

Kommentarer



1
Torvveien 9, 1383 Asker, Norge
Telefon:+47 944 30 636
E-post: kontakt@hclnordic.no