26 jan Integrering av teknologi i bedriften – et spørsmål om å overleve?

Det står mer og mer klart for meg at SÅ mange bedriftseiere, selgere, kelnere, håndverkere, alle tenkelige yrker står opp hver morgen og gjør nøyaktig det samme som de hele tiden har gjort. Fokus handler om oppgaven, det skal lages noe mat eller det skal selges noen biler eller det skal fikses en lampe, men de tenker ikke på i hvilken rekkefølge de gjør tingene og de tenker ikke ut fra kundens ståsted.

Her kommer to eksempler på hvor langt forretningsdrivende henger etter i syden (nærmere spesifisert, Gran Canaria) når det kommer til å integrere teknologi i driften av sin virksomhet.

Eksempel 1

Den primære metoden, å få folk inn på restaurantene ved strandpromenaden, er fremdeles mer eller mindre innpåslitne innkastere. Det er ikke spesielt effektivt, når de fleste av gjestene i syden etter hvert sitter ved overdådige buffetborder slik som dette:

buffet1

 

 

 

 

 

Følgende iakttagelser gjorde jeg meg, ved Amadores stranden på Gran Canaria en uke i begynnelsen av januar. En stripe med restauranter, omgitt av kiosker og andre småbutikker. Rett nedenfor ligger stranden, som er fylt til randen mandag-søndag unntatt de 4 dagene det regnet i 2014…

  1. Alle restaurantene har nøyaktig samme menyen.
  2. Alle restaurantene har veldig mye forskjellig på menyen.
  3. I følge min subjektive mening, så er maten man blir servert på strandrestaurantene noe smakløs og bærer preg av hastverk.
  4. Alle lokale som driver forretning klager over “All Inclusive” hotellene og at de tar omsetningen fra de små lokale.

Det er noe som sier meg ,at de små lokale forretningsdrivende ikke har skjønt at DE må forandre og omstille seg, dersom de skal overleve de store hotellenes overtak. For å si det slik, min opplevelse er en praksis, som jeg tror har blitt bedrevet de siste 30-40 årene, hvis ikke lenger.

Eksempel 2

Den ene dagen skulle min kone, jeg og vår sønn på 4, Noah til stranden et stykke unna og stod derfor og ventet på bussen, som skulle ta oss dit. En dame stopper i en bil og nærmer seg oss. Hun spør oss hvor vi skal og om vi kunne tenke oss en gratis taxi til stranden. Jeg blir selvfølgelig litt nysgjerrig og lytter etter, mens min kone er skeptisk og helst bare vil ignorere kvinnen. Vi skal få en gratis taxitur frem og tilbake og i tillegg gratis inngangsbilletter til en av øyas attraksjoner, eneste catch er at vi forplikter oss til å få en times omvisning av en representant ved Amadores stranden. Det kunne være en timeshare selger, hvem vet.. En lengre prat ender med at vi takker nei til tilbudet. Hun gir oss en brosjyre og skriver ned sitt navn og telefonnummer og oppfordrer oss til å ta kontakt dersom vi ønsker å benytte oss av tilbudet på et senere tidspunkt.

Både eksempel 1 og eksempel 2 illustrerer for meg, hvilke enorme muligheter som finnes for de som forstår å ta vare på sine potensielle kunder ved hjelp av teknologi. (Timeshare selgere får klare seg selv…)

Mine forslag til restaurantene på stranden er følgende

  • Velg en nisje du kan bli god innen, enten lager du strandens beste pizza, eller så er du beachens råeste grillmester. Du kan ikke lage all mat like godt, det er ikke mulig!
  • Tenk kreativt, finn nye måter å få tak i kundene på, enten ved hjelp av innpakningen (piknik kurv) eller liknende, eller en annerledes prisingstrategi
  • Men for all del, sørg nå for å ta vare på dine kunder. Det er utrolig mange stamkunder på Gran Canaria, de kommer igjen år etter år. Når de blir eldre, blir de der opp til flere måneder. Få kunden til å opplyse sin e-postadresse, i mitt tilfelle ville jeg da være svært mottakelig for informasjon fra den irske puben på Meloneras, The 19th Hole, om hvilken match de sender på storskjerm om to dager eller om det er happy hour på beachbaren på fredag kl 1800. Det gjør meg bedre i stand til å planlegge mine kvelder og uansett vil jeg sette pris på informasjonen.

 

Mine forbedringsforslag til selgeren

Jeg må innrømme at jeg er svak over for folk som gjør et ærlig forsøk på å selge meg produkter eller tjenester. Kanskje årsaken er, at jeg vet hva de går igjennom? Uansett, min kone syns i alle fall at jeg er litt naiv, etter å bli lurt opp til flere ganger. Men jeg syns litt synd på hun som stoppet bilen sin og brukte masse energi på å selge sitt arrangement inn til oss.

Hun dro jo bare igjen uten å ha fått noe informasjon fra oss! Eller la meg korrigere, hun fikk faktisk informasjon om at vi ville være på Gran Canaria 7 dager ytterligere på øya, og så bare dro hun. Tenk hvor stor sjansen ville ha vært for at hun hadde fått oss som kunde, hadde hun gjort følgende:

  • Bedt oss skrive ned epostadressen vår (eller sendt oss til en landingsside, der vi kunne oppgi den selv), slik at hun kunne sende oss mer informasjon på epost
  • Sendt informasjon til oss på epost, med en konkret beskrivelse av pris/tjeneste
  • Gitt oss en god grunn til å melde oss på, konkurranse eller annet.
  • Gjort det enkelt for oss å bli med (senket terskelen) og faktisk delt hennes budskap videre med vårt nettverk

definition sanity


 

 
 

 

 
Jeg er redd mange av disse har stengt dørene for siste gang

Det står mer og mer klart for meg at SÅ mange bedriftseiere, selgere, kelnere, håndverkere, alle tenkelige professjoner står opp hver morgen og gjør nøyaktig det samme som de hele tiden har gjort. Fokus handler om oppgaven, det skal lages noe mat eller det skal selges noen biler eller det skal fikses en lampe, men de tenker ikke på i hvilken rekkefølge de gjør tingene og de tenker ikke ut fra kundens ståsted.

At det for eksempel fremdeles er innkasteren, som sikrer penger i kassen på restauranten ved stranden, er jo bare trist. Hvis nå at kundene kom tilbake igjen og igjen, så kunne kanskje innkasteren gjøre noe mer fornuftigt, han hadde ikke trengt å miste jobben.

Jeg får så lyst til å opplyse dem om hvilke muligheter som finnes derute, men jeg innser at det ikke er så enkelt. De må selv begynne å etterspørre løsningene og se sammenhengene. Men innen da, er jeg redd mange av disse små lokale restaurantene har stengt døren for siste gang.

Hvordan er det med deg, tar du i bruk de mulighetene, teknologien gir oss?

Vil du motta nye innlegg fra oss rett i innboksen? Meld deg på her: http://www.salesshop.no/ebok/

Kommentarer



1
Torvveien 9, 1383 Asker, Norge
Telefon:+47 944 30 636
E-post: kontakt@hclnordic.no