instagram tips for bedrifter hcl nordic

27 jan 14 Instagram tips for bedrifter

instagram tips for bedrifter logo hcl nordic14 effektive Instagram tips for bedrifter, som vil få dine følgere til å bli betalende kunder

Instagram tips for bedrifter; Det kan være ganske umotiverende å legge ut bilder på Instagram når all spenning og hardt arbeid kun blir møtt av et par “likes” av en håndfull følgere. Det er lett og bli motløs og miste tålmodigheten, selv når du kjenner til fordelene med markedsføringen på Instagram, og i sosiale medier generelt.

Husk at det å ha et stort antall tilhengere er ubrukelig hvis du ikke tar deg tid til å virkelig engasjere og samhandle. Å konvertere følgere til å bli betalende kunder er det virkelige målet. Her har du 14 instagram tips som vil hjelpe deg å bygge ditt publikum og tilrettelegge for varig engasjement fra dine følgere, som igjen vil føre til konverteringer over tid. Men, viktigere enn alle tipsene du nå skal få, er er å vite hvorfor du poster, og hvem du poster til. Vær konsekvent på hvordan du bruker Instagram plattformen, og hold deg til det du har lovet dine følgere. Vis et virkelig engasjement i å like bilder og legge igjen gjennomtenkte kommentarer og spørsmål. Finn nye folk å følge jevnlig, og engasjere deg i dem ved å samhandle og stille spørsmål.

Instagram tips #1: Ha tålmodighet

Første Instagram tips er å ha varig engasjement og tålmodighet, det vil alltid lede til flere følgere. Så post engasjerende, kreative og relevante bilder som dine følgere elsker. Å få følgere tar tid, ihvertfall de følgerene som er av kvalitet og som det er høyest sansynlighet for at vil komme til å handle av deg.

Tips #2: Bruk alle 30 hashtaggene

Selvom hashtagger (eller emneknagger som NRK bruker) som #FF (follow friday), #instafollow, #l4l (likes for likes), #tagforlikes og #followback vil kunne lede til flere følgere, så er det kanskje ikke disse følgerene din bedrift ønsker mest. Husk at kvalitet slår kvantitet, og at hver følger helst bør være en potensiell kunde. Hvis én følger blir kunde, er jo det mer verdt enn 10.000 følgere som aldri kommer til å kjøpe noe som helst av deg. Søk etter, og bygg deg et lite arkiv med hashtagger, som er relevant for det du driver med. Folk som bruker mye tid på instagram klikker seg ofte videre fra hashtag til hashtag. Derfor kan det være lurt å bruke populære hashtagger som er relevant til det bildet inneholder og det du driver med. Hver hashtag er en inngangsport til innlegget ditt, så vi anbefaler å bruke alle 30 hashtaggene du har til rådighet. Men vær spesifikk; har du bilde av en hund (liten engelsk setter), er nok hashtaggen #hund ganske generell, da kan det være smartere å bruke #engelsksettervalp. hashtagify.me har en fin tjeneste der du kan finne relevante og populære hashtagger.

Tips #3: Lik og kommenter dine potensielle kunders bilder

Et veldig viktig Instagram tips er å følge din egen målgruppe. Lik og kommenter bildene de legger ut. En undersøkelse viste at for hvert 100’de likes, så får du 6.1 følgere i retur. For hver 100 kommentar er tallet mye høyere. Tenk over hvilke bilder du kommenterer og hold deg unna debatter og diskusjoner du er nødt til å ta et standpunkt i.

Tips #4: Hold konkurranser

Kjør i gang engasjerende konkurranser for målgruppen din, hvor mistekravet er å like dine bilder og/eller følge deg. Premien bør være noe som er verdifullt for din målgruppe og som skaper interesse for dine produkter/tjenester. Og husk; trekk ut vinnerene på en rettferdig måte. ContestCapture har et verktøy som er fint for dette.

Tips #5: Reklamer for instagramprofilen din

Annonser for instagramprofilen din i andre sosiale medier , i nyhetsbrev og på nettsiden din. Fortell dem at de kan forvente seg eksklusive tilbud og bilder, premiere på nye produkter/tjenester, kuponger, tips osv. Øk følgerene dine ved å implementere et Instagram-galleri på nettsiden din. Piqora har f.eks en slik tjeneste. Det finnes også en rekke plugins for nettsider som bruker CMS’er som bl.a.: WordPress, Magento, Drupal og Joomla. Du kan også bygge inn dine instagram innlegg direkte i blogger og artikler, slik som her:

 

Tips #6: Post bilder og videoer på “riktige” tidspunkter

En forskning sier at rundt 50% åpner mobiltelefonen sin som det første de gjør om morgningen. En annen forskning viser til at 8 av 10 bruker mobilen når de pendler. Med andre ord kan du fort gjette deg frem til noen effektive tider å poste innlegg på, selvfølgelig avhengig av målgruppen din. En undersøkelse fra Experticity går konkret inn på hvilke dager og tider engasjementet er høyest:

  • Mandag: 19:00 og 22:00 – 4,4% engasjement
  • Tirsdag: 03:00 og 22:00 – 4,73% engasjement
  • Onsdag: 17:00 – 4,9% engasjement
  • Torsdag: 07:00 og 23:00 – 4,76% engasjement
  • Fredag: 01:00 og 20:00 – 4,72% engasjement
  • Lørdag: 12:00 og 02:00 – 4,66% engasjement
  • Søndag: 17:00 – 4,62% engasjement

 

instagram tips for bedrifter innsikt

Om du ønsker mer nøyaktig statistikk om akkurat dine følgere og hvilke tidspunkter som er best for deg, anbefales det å gå inn i “Innsikt”. Der kan du se hvilke dager/timer dine følgere er mest aktive (krever bedriftsprofil). Om tidspunktet du velger å poste på skulle være ugunstig, så lag innlegget når du har god tid, lagre det i utkast, så sparer du masse tid.

 

Instagram tips #7: Utfyllende “Bio”

Sørg for å ha en utfyllende “Bio” i profilen din på Instagram. Gjør det klart hva du driver med og hva dine følgere får igjen for å følge deg. Inkluder relevante søkeord. Ha med en link til din nettside eller en landingsside.

instagram tips for bedrifter bio


Riks TV på Mailchimp-kurs hos HCL Nordic YouTube play

 


Tips #8: Bilder vs. videoer

I følge en undersøkelse gjort av Locowise skaper bilder 31% mer engasjement enn video på Instagram. Undersøkelsen ble gjort blant 2500 instagramprofiler og er veldig generell, ikke bransjespesifikk. For å vite hvilket medie du ønsker å legge trykk på må du kjenne målgruppen din og gjøre et valg utifra det. Men for å gi noen tips i hva det kan være viktig å tenke på i forhold til hvert av de to mediene;

Bilde
Bilder er den enkleste formen for å avbilde et produkt, arrangement, etc. som også gjør det enklest for Instagram brukeren og se hva bildet omhandler. Gode bilder skaper mer engasjement enn dårlige, og for å skape gode bilder kan det være lurt å vurdere:

  • Hold det enkelt. Tenk på bakgrunnen, og prøv å ikke overkompliser bildet.
  • Bruk godt og naturlig lys
  • Ta bildet med kamerafunksjonen på telefonen, vi anbefaler ikke å bruke kamera-funksjonen inne i Instagram.
  • Ta bildet i flere vinkler og posisjoner, for så å velge ut det beste.

 

Video
En interessant video holder i snitt på oppmerksomheten til brukeren lengre enn et bilde, men video krever en hel del mer planlegging enn bilder. Det er litt vanskeligere og meste, og du bør tenke igjennom hvordan du skal filme motivet før du starter.

  • Video på Instagram kan kun vare i 30 sekunder, så bruk de mest relevante delene av videosekvensen.
  • Bruk en egen videoredigerings-app for å legge til ekstra effekter, filtere og funksjoner.
  • Bruk stativ for å få en mer stødig video og for å få den til å se mer profesjonell ut
  • Husk bildetekst. Selvfølgelig skal videoen fortelle hovedhistorien, men det er alikevell greit å ha med bildetekst og hashtagger.

 

Har du merket et betydelig fall i antall likes den siste tiden? Du kan være offer for Instagrams shadowban

Sjekk om du blir utestengt

 

Tips #9: Vær tilgjenglig

Når følgerskaret begynner å bygge seg opp, vil det være naturlig å få en del henvendelser fra potensielle kunder, både som kommentarer til innleggene dine og som private meldinger. Vær tilgjenglig og svar på alle spørsmål du får. Selv dumme spørsmål bør besvares.

Tips #10: Ikke vær redd for å poste ofte

Mens du kanskje forventer at bedrifter som legger ut mange ganger om dagen får et lavere totalt engasjement, visere forskning at dette ikke er tilfelle. Det er ingen negativ sammenheng mellom mengden av bilder lagt ut og engasjementet du mottar på Instagram. Et Instagram tips vi for så vidt ikke helt greier å følge selv 😉

Tips #11: Forkort linkene dine

Forkort linkene du legger ut. Da er det mye større sjanse for at de som leser teksten følger linken. Instagram tilater ikke flere linker, enn den ene som ligger i bio-teksten din. Derfor er det viktig at de som ønsker og følge linkene dine skal slippe å skrive inn lange linker i nettleseren sin, for å kunne besøke nettsiden. Tjenester som Goo.gl og Bit.ly tilbyr dette helt gratis, og da får du også med statistikk over bl.a. hvor mange som har trykket på linken og når de klikket. Bruk unike linker for hver post så finner du ut av hvilke innlegg som gir mest trafikk.

instagram tips for bedrifter linker bit.ly

Statistikk fra Bitly (klikk på bilde for å se større)

 

Tips #12: Bruk geotagging

Hvis du er en lokal bedrift, vil andre som legger ut bilder i ditt område, se dine bilder dersom du geotagger dem. Dette er en perfekt måte å få oppmerksomhet fra lokale brukere.

instagram tips for bedrifter geotag og profil

 

Tips #13: Fortell historier og still spørsmål

Nest siste Instagram tips er å bruke bildetekstene til å fortelle engasjerende historier, samt stille interessante spørsmål. Det bidrar til å skape en følelsesmessig tilknytning til merkevaren din, og med en fengslende historie er det mye mer sannsynlig å få bildet ditt delt av andre. Å stille spørsmål til dine følgere er den beste måten å skape engasjement rundt dine produkter/tjenester. Våg å være litt drøy i spørsmålene, men forhold deg nøytralt til alle debatter/diskusjoner som skulle oppstå. Bruker du ordet “kommenter” i bildeteksten får ifølge en undersøkelse betraktlig flere kommentarer enn hvis du ikke har det med.

Tips #14: Automtisering

Om du ikke ønsker å bruke all tiden din på å følge Instagram tipsene over kan noen delevis overlates til automatisering. Tjenester som f.eks FollowLiker.com er laget for å hjelpe deg med å like, kommentere og følge kontoer på Instagram gjennom automatisering. Dette er handlinger de fleste Instagrammere gjør daglig, men det tar opp masse tid. Med bot-tjenester som disse kan du sette opp parametre (som f.eks. like visse hashtags eller følge visse følgere) som vil utføre handliger for deg.

Med tjenester som f.eks Hootsuite kan du også planlegge poster frem i tid, som gjør at du ikke trenger å være på nett hver dag for å poste innlegg.

Men det er stor risiko forbundet med å bruke slike tjenester. De høres ut som den perfekte løsningen for en travel markedsfører som har liten tid til å bruke på slike tidkrevende handlinger. Men her er risikoen: Alle automatiske tjenester bryter med Instagrams vilkår, og ved å bruke disse bryter du disse vilkårene og du riskerer å få kontoen din stengt, eller såkalt skyggestengt (shadowbanned).

 

Ekte aktivitet og engasjement vil alltid oppnå bedre resultater enn automatisering.

 

Et par andre nyttige tjenester:
Websta – Analyse og widget – Gratis
Quintly – Analyse – Betaling
Sprout – Publisering og analyse – Gratis og betaling

 

Hva er ditt beste Instagram tips? Del det gjerne i kommentarfeltet!

 

Følg oss gjerne på Instagram, der vi deler flere råd, tips, humor og nyheter innen digital markedsføring med deg.

 


 

Kommentarer



1
Torvveien 9, 1383 Asker, Norge
Telefon:+47 944 30 636
E-post: kontakt@hclnordic.no