23 mai Slik endret vi fokus fra salg til leveranse

Teamet i HCL Nordic feiret et flott 2016 på toppen av Alpene i Bad Gastein i mars – det var en fantastisk følelse å stå på toppen av skibakken, med skyfri himmel og tenke at dette var fortjent. Men hvordan kom vi dit?

Siden jeg startet opp HCL Nordic for litt over tre år siden har ét av spørsmålene jeg har kretset rundt vært; hvordan skaper man fornøyde kunder.

Et av svarene på dette spørsmålet har stått veldig klart for meg, uten fornøyde og motiverte ansatte er det vanskelig å skape fornøyde kunder. En av de viktigste oppgaver som gründer og daglig leder, slik jeg ser det, er at jeg må forsøke å skape et miljø der folk trives og har lyst til å komme på jobben, trives med hverandre og føler seg inkludert.

God stemning på kontoret

 

Hvordan får man til et inkluderende og motiverende arbeidsmiljø?

Jeg lærte utrolig mye om kultur og motivasjon av ansatte gjennom mine år i Canon Norge. Dette selskapet er kjent for sin sterke salgskultur, samtidig som de år etter år kommer veldig høyt på Great Place To Work kåringer. En hårfin balanse, som må være utrolig krevende å få til.

Min personlige erfaring fra bedriftskulturer med sterkt salgsfokus, er at man ofte skaper et veldig konkurransepreget miljø. Det oppstår vinnere og tapere – “the winner takes it all” Jeg har personlig alltid hatt det godt med konkurranse, men jeg tror at en sunnere bedriftskultur er der hvor alle vinner eller taper sammen.

Fra salgsfokus til leveransefokus:

I HCL Nordic har vi endret vårt fokus fra salg til leveranse. Vi ikke bare fokuserer på å levere til kundene våre, vi kjemper for å levere hver gang og finne løsninger på utfordringene vi møter. Jeg vet at hver enkelt av mine ansatte hver dag utfordrer seg selv, for å kunne leve opp til forventningene våre kunder har til oss.

Det betyr konkret at vi sammen setter noen hårete og tøffe målsetninger for hvor vi skal være henne om x måneder. Skaper noen klare bilder på hvor vi skal være i fremtiden, som vi sammen kan jobbe hardt for å oppnå. Samtidig med at vi etablerer konkrete målsetninger, blir vi enige om hva vi skal premiere oss selv med, når vi er i mål.

Vårt fokus er på oppgavene, gjennomføre prosjektene som våre kunder har vist oss tillit til å gjennomføre, for der igjennom å oppnå våre målsetninger. Men så skal vi også premiere oss selv.

Bad Gastein i Østerrike, mars 2017.

 

Når vi gjennomfører våre målsetninger, hvilket vi har etablert en god vane for å gjøre, så drar vi på tur. I fjor var vi i Alicante, mens i år gikk turen til Alpene.

Hva tenker du om vår kultur og hvordan ser du forskjellen på å jage din neste kunde, kontra å fokusere på å levere best mulig til de kundene du allerede har?

 


 

Kommentarer