27 feb Er det noen som åpner nyhetsbrevet ditt?

 

Jeg gjennomførte en undersøkelse forrige uke på hvor mange som egentlig åpner et nyhetsbrev. 71% av respondentene svarte at ”de åpner et nyhetsbrev, dersom innholdet har en relevans i forhold til jobb og interesser”.
Dette er en veldig høy prosentandel og over gjennomsnittet for generelle åpningsrater. Faktisk er jeg litt overrasket og konklusjonen jeg kan dra ut fra dette, er at det er ekstremt viktig at du tilpasser budskapet til hvem det er du vil henvende deg til. Hvis ikke budskapet er tilpasset, vil mottakere ikke åpne ditt nyhetsbrev. Det betyr også at du må segmentere målgruppene dine slik at du kan spisse budskapet til å møte deres behov og interesser.

dollars

Spørsmålet er; gir det noen penger i kassen?


Jeg begynte å sende ut 2 tilpassede nyhetsbrev til 2 ulike målgrupper i desember i fjor. Det første nyhetsbrevet jeg sendte ut, med et spisset innholdsbasert budskap i forhold til tjenestene vi selger, til en klart definert målgruppe av kontaktpersoner, utløste en telefonoppringning fra et av verdens største konsulentselskaper. De ba meg om å komme ned til et møte hos dem så fort som mulig! For meg er dette et solid bevis på at nyhetsbrev funker.

Siden har vi fått over en håndfull nye kunder gjennom nyhetsbrev.

Men hvor skal man finne tiden til å komme i gang med content marketing, nyhetsbrev, sosiale medier og alle de andre kanalene?

Det fine med innholdsmarkedsføring er at det kan gjøres av alle. Bitte små startups, etablerte SMB selskaper og selvfølgelig store selskaper. Det finnes tjenester og systemer tilpasset din størrelse og ditt behov. Har du en egen markedsansvarlig eller kanskje du har en svær markedsavdeling, kanskje du selv er markedsansvarlig, så ville jeg melde meg på et kurs.

Hvis du derimot ikke har en stor markedsavdeling med millioner i markedsbudsjett, så ville jeg funnet noen som kan hjelpe deg med å komme i gang, uten at det koster deg høyrehånden og ikke minst; at du kan fortsette med å gjøre det som genererer din inntekt og som du gjør best.

Du kan også gjøre veldig mye selv og jeg skal her gi deg noen tips til å komme i gang med utsendelse av nyhetsbrev:

  • Finn et verktøy for utsendelse av nyhetsbrev med automatisering og rapportmuligheter. Noen CRM-verktøyer har dette som en add-on, jeg vet for eksempel at Superoffice har dette som en modul. Ellers finner du veldig mange gode verktøyer som abonnementstjenester (SAAS). Jeg bruker selv Mailchimp og kan anbefale det.
  • Du må gjøre det enkelt for alle kontaktpersoner som du er i kontakt med digitalt, gjennom nettside, blogg, mailsignatur osv – å melde seg opp på ditt nyhetsbrev. Dette gjør du gjennom å etablere datafangst-skjemaer overalt hvor det lar seg gjøre.
  • Definer din målgruppe så klart og tydelig som mulig.
  • Tilpass ditt budskap til din målgruppe.
  • Fokuser på innholdsbasert markedsføring. Kvalitets innholdsmarkedsføring gjør seg veldig godt på sosiale plattformer, i nyhetsbrev og øvrig kommunikasjon med nye eller eksisterende kunder – i kortere eller lengre sitater og overskrifter.
  • Jobb strukturert og etter en klar strategi!

Jeg har lyst til å avslutte med to statements:

Content marketing koster 62% mindre enn
tradisjonell markedsføring og genererer 3x
så mange leads.
Demand Metric

90% av folks kjøpsprosesser starter på nett
Fleishman-Hillard

Kontor_2

Ta kontakt i dag, dersom du ønsker å vite, hvordan HCL Nordic kan hjelpe deg med å komme i gang med nyhetsbrev og content marketing: Book et møte!
hits

Kommentarer