epostmarkedsføring tips sjekkliste hcl nordic bilde

14 nov Epostmarkedsføring: 15 tips som hjelper deg til en høyere konvertering

Epostmarkedsføring har utviklet seg mye siden Gary Thuerk sendte ut verdens først epost-bulk i 1978. Til da Norge innførte spam-forbud i 2005. Til dagens høye fokus på å tilpasse mail til mobil, liste-segmentering og mer målrettet epostmarkedsføring. Det gjøres nå også veldig mange undersøkelser i forhold til bruksmønstre på hva som fungerer og ikke fungerer.

Veldig mange bedrifter sender ut nyhetsbrev til sine følgere. Du sitter kanskje i en posisjon hvor du er den ansvarlige for denne markedsaktiviteten. Du har kanskje en liste over folk som mottar epost fra dere jevnlig. Du trykker kanskje på “send kampanje”-knappen flere ganger i uken/måneden/året. Men når du ser på statistikken, er det da de tallene du ønsker å se? Er klikk-raten så god som du ønsker? Er konverteringen god nok til at epostmarkedsføring i det hele tatt lønner seg for dere? Svarene er det ikke alltid like gøy å si noe om, men nå får du tipsene som ofte gjør at du kan glede deg til å svare på disse spørsmålene fremover.

epostmarkedsføring tips sjekkliste

Her er noen av våre 15 beste tips til epostmarkedsføring:

 

1 – Ikke se på det som epostmarkedsføring

Se på eposten som en måte og snakke til dine leserne på. Ikke se på dem som “lesere/følgere/abonnementer”. Vær deres venn og skriv som om eposten er laget kun for en person og som om dere har en samtale. Se for deg at du har en ansikt-til-ansikt samtale med leseren din. Still spørsmål.

2 – Ikke kast bort tiden til folk

Send ut nyhetsbrev med informasjon som har en verdi og som hjelper dine lesere med et problem. Ikke send ut mail til folk kun når du selv trenger noe. Vær hjelpsom og generøs. Gi dem noe tilbake for å lese eposten din. F. eks. ved å dele et nyttig tips. Inspirer dem. Si takk.

3 – Bruk linker/knapper flittig

Hvis du vil at dine lesere skal klikke – bruk knapper. La gjerne flere linker peke til samme side. Det øker sjansen for at de blir klikket på. Unngå “klikk her” – Bruk heller linken i produktordet eller en viktig del av setningen.

Ha en tydelig (kontrastfarget) call-to-action knapp, enten den fører leseren til en handlingsside eller til en side som inneholder mer informasjon.

epostmarkedsføring tips sjekkliste call-to-action

“Les mer”, “Bestill her”, “Kjøp”, “Meld deg på”, “Last ned”…


 

Riks TV på Mailchimp-kurs hos HCL Nordic YouTube play

 


4 – Mindre robot – mer person

Bruk navnet deres i eposten, men ikke repeter det så mange ganger at det blir creepy. Bruk ditt eget navn i avsenderfeltet i tillegg til firmanavnet. Personlig eposter har mye større sjans for å bli lest.

Hold deg for god for en standard hilsen, prøv heller forskjellige for hver gang. “Hilsen fra forblåste Ørland”, “Over og ut fra regntunge Bergen”, “Ha en strålende dag – fra jentene i Asker”. Vær menneske.

Unngå “noreply”-eposter og be heller folk om å svare direkte på eposten.

5 – Vis empati

Minn folk på at de ikke er alene. Fortell dem at du forstår deres utfordringer. Du kommer langt med en god dose empati. Ikke vær kaldhjertet og selvopptatt. Bry deg oppriktig om dine lesere.

epostmarkedsføring tips sjekkliste prater

6 – Vær troverdig

La folk få vite hva de kan forvente i mailen fra deg. Tilbud er en stor del av mange nyhetsbrev, og det skal det fortsette å være, men vær klar på at det er det de vil motta når de melder seg på.

7 – Majestetiske og sterke ord

Sensoriske og emosjonelle ord tiltrekker seg observasjon og årvåkenhet. Fortrinnsvis i emnefeltet kan det gjøre forskjell på om din epost blir lest eller tilintetgjort. Vær heller ikke skrekkslagen for å bruke litt bisarre ord. La ord kile leseren litt stundom. Vær en rebell og prøv nye ting innimellom. Tørr og være annerledes.

Et helt annet ord “gratis”,  er veldig populært – og er veldig fint og bruke hvis du har noe du kan gi bort, som f.eks tilgang til et webinar, en e-bok, rådgivning e.l.

8 – Bruk nummere

Nummere bryter opp setningene og tiltrekker seg øyne. De leverer ofte spennende informasjon eller statistikk. Også i form av en nummerliste, som gjør det mer attraktivt for leseren og lese.

9 – Pek ut typiske feil

I ditt marked må du gjerne fortelle leseren om feil det er vanlig å begå. Da vil de ikke føle seg unormale eller dumme.

10 – Korte og spesifikke emnefelt

Du trenger ikke være så utrolig smart her. Statistikk peker til at emnefelt på under 10 tegn er de som oftest blir lest, av gjennomsnittet. Men husk at din målgruppe ikke alltid befinner seg der gjennomsnittet befinner seg. Så test gjerne ut før du bestemmer deg for din standard. De fleste leserne dine åpner nyhetsbrevet ditt fordi de gjenkjenner navnet ditt – selv når emnefeltet suger.

 

Et innlegg delt av HCL Nordic (@hclnordic)

 

11 – Lær fra andre

Meld deg på nyhetsbrev du synes selv er bra. Analyser hva de gjør riktig og deres emnefelt. La deg inspirere. Kopier ting du liker og gjør det til ditt eget.

 

Epostmarkedsføring tips sjekkliste RSS nyheter

Automatiske RSS nyhetsbrev, henter informasjon fra der du ønsker og sender ut uten at du trenger å trykke på en knapp.

 

12 – Vær kortfattet

Lange mail med masse informasjon – Hadde du giddet å lese alt selv? Ikke slakt leserens interesse ved å dytte inn flest mulige ord. Ha heller linker som peker til mer informasjon. Utfordre gjerne deg selv neste gang ved å dele teksten din i to, så beholder du halvparten av det du har igjen.

13 – Understrek fordelene

Selg problemet produktet ditt løser – ikke produktet. I noen tilfeller kan du også selge fordelene produktet ditt tilbyr som et problem du hjelper dine kunder med å unngå. Det handler ikke om å selge, men å hjelpe kundene med å kjøpe.

 

Les også: Hvordan fungerer et spamfilter, og hvordan unngår du at nyhetsbrevet ditt havner der?

 

14 – Fortell historier

Fortell interessante historier. Gjør gjerne kunden til helten. De sterkeste og mest selgende historiene er de som både inspirerer og informerer.

15 – Bruk gjerne tilbuds-/kupongkoder

Har du tilbud eller rabatter til de som mottar nyhetsbrevet – legg for all del med unike tilbuds-/kupongkoder. Folk elsker det! Også i emnefeltet har det vist seg å være veldig effektivt.

 

Takk for du leste innlegget 🙂
Om du ønsker du å lære mer om epostmarkedsføring kan du lese mer om vårt kurs i epostmarkedsføring

 


 

Kommentarer



1
Torvveien 9, 1383 Asker, Norge
Telefon:+47 944 30 636
E-post: kontakt@hclnordic.no